מדריך לזוכה בהליכי ההוצאה לפועל

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 05/12/2013

רבים מאיתנו מאמינים כי זכייה בפסק הדין מבטיחה לנו החזרת הכספים שהחייב חב לנו או קיום ביצוע מעשה אותו ביקשנו לבצע מהחייב דרך בית המשפט, אולם ההפך הוא הנכון. זכייה בפסק הדין הינה חצי הדרך. חייבים רבים אינם מקפידים לבצע את פסק הדין ומאידך, זוכים רבים לא תמיד יודעים איך לגבות את החוב.

רבים מאיתנו מאמינים כי זכייה בפסק הדין מבטיחה לנו החזרת הכספים שהחייב חב לנו או קיום ביצוע מעשה אותו ביקשנו לבצע מהחייב דרך בית המשפט, אולם ההפך הוא הנכון. זכייה בפסק הדין הינה חצי הדרך. חייבים רבים אינם מקפידים לבצע את פסק הדין ומאידך, זוכים רבים לא תמיד יודעים איך לגבות את החוב.

המדריך דנא ינחה אתכם, הזוכים, בכל הפעולות בהן הנכם רשאים לנקוט על מנת לגבות את החוב המגיע לכם.

מערכת ההוצאה לפועל – מהי?

רבים מאיתנו מייחסים למערכת ההוצאה לפועל משמעות שלילית. אולם, מדובר בגוף המהווה נקודת האור עבור זוכים רבים אשר מנסים לגבות את החוב המגיע להם. תפקידה של המערכת ההוצאה לפועל הוא לבצע ולאפשר לזוכה גביה של חובות, ואין זה משנה אם הינכם זכאים על פי פסק הדין, שטרות, משכנתאות ומשכונים. יודגש, כי מערכת ההוצאה לפועל אינה פוסקת במחלוקות בין הצדדים, להבדיל מבית המשפט, אלא פועלת אך ורק לצורך ביצוע הליכי גבייה של החוב. לפיכך, אם ניתן לזכותכם פסק הדין או חיוב אחר, הינם רשאים לגבות את החוב רק דרך ההוצאה לפועל.

פתיחת הליכי הוצאה לפועל

הליכי הוצאה לפועל מתחילים מהגשת בקשת ביצוע פסק הדין או חיוב אחר, על ידי הזוכה, בכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל בארץ, לפי בחירתו. תיקי ההוצאה לפועל משתנים בהתאם לחובה אותה חב החייב כלפיכם, אולם עיקר הגשת הבקשה לפתיחת התיק הינה זהה למעט אחוזי האגרה השונים שיש לשלם על פתיחת תיק במזכירות ההוצאה לפועל.

לאחר פתיחת התיק בהוצאה לפועל, מנהל לשכת ההוצאה לפועל ממציא לחייב אזהרה, בה מצויין כי על החייב לשלם את החוב הפסוק, בתנאים שנקבעו באזהרה, או לבצע פעולות מסויימות שנועדו להקל על החייב בתשלום החוב כאשר אין ביכולתו לעמוד בתשלום החוב הפסוק המלואו, כגון אפשרות להגשת בקשה לצו תשלומים.

במקרים בהם לא ניתן לאתר את מגורי החייב, הזוכה רשאי לפנות לרשם ההוצאה לפועל ולבקש תחליף המצאה לאזהרה באחת מהדרכים הבאות: פרסום נוסח האזהרה בעיתונות היומית, תליית נוסח האזהרה על לוח מודעות בבית המשפט או במקום בו ידוע על מקום מגוריו או עיסוקו של החייב או בכל דרך אחרת הנראית לרשם ההוצאה לפועל.

הליכים להבטחת ביצוע חיוב בהוצאה לפועל

כאשר החייב אינו מבצע את אחת הפעולות המנויות באזהרה שהומצאה לו, רשאי הזוכה לנקוט בהליכי גביה כנגד החייב.

  1. עיקול מיטלטלין – הזוכה רשאי לבקש מרשם ההוצאה לפועל לצוות על עיקולי מיטלטלין של החייב ומכירתם. יחד עם זאת, החוק מונה רשימה של מיטלטלין שאינם ניתנים לעיקול, כגון, מיטלטלין שהינם חיוניים למחיית החייב ובני משפחתו הגרים עימו, מיטלטלין שמהווים מקרור פרנסתו של החייב ועוד.
  2. עיקול מקרקעין – הזוכה רשאי לבקש מרשם ההוצאה לפועל לצוות על עיקול מקרקעין של החייב ומכירתם. חשוב לציין, כי כאשר מדובר במקרקעין החייב המשמשים לו לבני משפחתו דירת מגורים, מובטח לו דיור חלוף על מנת שלא יוותר ללא קורת גג.
  3. עיקולים בידי צדדים שלישיים – כאשר נכסי החייב מצויים בידי צד שלישי, למשל, בנקים, רשאי הזוכה לבקש מרשם ההוצאה לפועל להורות על עיקולם ומכירתם, למעט נכסים מסויימים שאינם ניתנים לעיקול, למשל: לא ניתן לעקל את מלוא המשכורת של החייב, אלא רק אחוז מסויים ממנה.
  4. צו עיכוב יציאה מהארץ - כאשר קיים חשש כי החייב עומד לעזוב את הארץ מבלי לפרוע את החוב, רשאי הזוכה לבקש מרשם ההוצאה לפועל לצוות על עיכוב יציאתו של החייב מהארץ, תוך הפקדת דרכונו בלשכת ההוצאה לפועל.
  5. הטלת הגבלות על החייב בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו, כגון שלילת דרכון, שלילת רישיון נהיגה, איסור לייסד חברה וכד'.
  6. צו מאסר – כאשר החוב שחב החייב הוא חוב מזונות, רשאי הזוכה לבקש מרשם ההוצאה לפועל לתת צו מאסר בגין אי תשלום החוב.

קצרה היריעה לפרט את מלוא הליכי ההוצאה לפועל שניתן לנקוט והפרוצדורה הנוהגת. עקרונית רשאי הזוכה לנהל את התיק ההוצאה לפועל בעצמו וללא סיוע וליווי של עורך הדין. יחד עם זאת, כדאי לקחת בחשבון כי מדובר בהליכים פרוצדורליים מורכבים ולפעמים אף נראים חסרי הגיון למי שאינו בקיא בהם.

ניהול הליכי הגבייה על ידי עורך דין עשוים להתברר כבחירה הכדאית יותר. עורך דין המתמחה בתחום יקדם את התיק באופן אופטימלי וכך ישנם יותר סיכויים לאזרח הפשוט לקבל את מלוא כספו מהחייב ללא הוצאות מיותרות.

טיפים

אם בכל זאת חלטתם לטפל בעצמכם בתיק ללא ליווי של עורך דין, להלן כמה טיפים שיכולים לעזור לכם בהליכי הגבייה:

  • בעת קבלת שיק, תמיד תוודאו כי פרטי מוסר השיק רשומים במלואם, לרבות שם משפחה, שם מלא, מספר תעודת זהות וכתובת.
  • לפני הגשת בקשה לביצוע ודאו כי נתונים שציינתם על גבי הטופס, זהים לנתונים שרשומים על גבי השיק או פסק הדין או כל מסמך אחר אותו אתם מבקשים להציג להוצאה לפועל.
  • כאשר אתם נוקטים בצעדים כלשהם כנגד החייב, תסמנו את הסעדים המתאים על גבי הטפסים (את הטפסים השונים ניתן למצוא באתר של הרשות האכיפה והגבייה) ובעת הגשתם תשאירו העתק מהבקשה אצלכם, על מנת שתוכלו לעקוב אחרי ביצוע בקשותכם.
  • תעקבו אחר עדכנים והתפתחויות בתיק באמצעות מרכז המידע הטלפוני או על ידי הגעה ללשכת ההוצאה לפועל בה מתנהל התיק.
  • עדכנו את התיק אם יש בידכם פרטים חדשים לגבי החייב, כגון שינוי כתובת המגורים ו/או אם קיבלתם תשלומים החייב על חשבון החוב, שלא באמצעות ההוצאה לפועל.
  • תזכרו, כי הליכי הגביה אינם ננקטים באופן יזום על ידי לשכת ההוצאה לפועל, אלא על פי בקשת הזוכה. אם לא תייזמו נקיטת הליכי הגבייה כלשהם, לשכת ההוצאה לפועל לא תעשה זאת במקומכם.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!