מבצע שמיטת חובות בהוצאה לפועל

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 07/06/2015

בעקבות המצב לפיו קיימים עשרות אלפי חייבים שמנוהלים כנגדם תיקים בהוצאה לפועל ומסיבות שונות הם לא יכולים לפנות להליכי פשיטת רגל, ב-7 ליוני 2015, ועדת השרים אישרה הצעה לתיקון חוק הוצאה לפועל של שרת משפטים איילת שקד, המעניק הפטר לחייבים.

הליכי פשיטת רגל הפכו להליך פופולרי בשנים האחרונות. חייבים רבים בעלי חובות רבים, לעתים בהיקף גדול שאינם מסוגלים לפרוע את חובם, בוחרים להסדיר את חובותיהם באמצעות הליכי פשיטת רגל, אשר, במקרים מסויימים, מספקים פתרון אפקטיבי להסדרת החוב וקבלת " שקט תעשייתי" במובן זה שכל ההליכי הגבייה מעוכבים. מצב זה מאפשר לחייב לנהל את החיים ללא חשיפה להליכי גבייה כשבסוף הדרך לחייב שהוכרז פושט רגל על ידי בית המשפט, קיימת אפשרות לקבל מחיקת חובות עבר באמצעות מתן צו הפטר על ידי בית המשפט, ובכך לפתוח דף חדש בחייו.

ניהול הליך פשיטת רגל בבית המשפט

הליך של פשיטת רגל אינו קצר ויכול להימשך בממוצע של כשנתיים ואף יותר. ההליך מתנהל מול בית המשפט באמצעות בעל תפקיד שמתמנה כנאמן על נכסיו של החייב או מול כונס הנכסים הרשמי, אשר מבצע בדיקה מעמיקה של מצבו הכלכלי של החייב לרבות נכסיו והתחייבויותיו וכן הכנסותיו השוטפות אל מול הוצאותיו. לאחר מכן מתבצעת הסדרה כוללת  של חובות החייב בהתחשב במצבו הפיננסי והבריאותי ובאמצעות חיוב החייב בתשלומים חודשיים ומימוש זכויותיו ונכסיו לטובת נושיו.

הדרך המקוצרת: קבלת הפטר מהחובות בהוצאה לפועל

בעקבות המצב לפיו קיימים עשרות אלפי חייבים שמנוהלים כנגדם תיקים בהוצאה לפועל ומסיבות שונות הם לא יכולים לפנות להליכי פשיטת רגל, ב-7 ליוני 2015, ועדת השרים אישרה הצעה לתיקון חוק הוצאה לפועל של שרת משפטים איילת שקד, המעניק הפטר לחייבים. ההפטר יינתן לחייבים בעלי חובות שאינם עולים על 800,000 ש"ח, ושהחוב כלפי אדם ספציפי או כלפי רשות המיסים לא עולה על 400 אלף שקל. זאת ועוד, מדובר בחייבים אשר מנסים לשלם את חובותיהם ללא הצלחה במשך חמש שנים לפחות ואשר אינם צפויים לפרוע 10% מחובתם בשלוש השנים הקרובות ,דהיינו מוגדרים "חייבים מוגבלים באמצעים" במשך תקופה זו. הקריטריון הנוסף למתן הפטר הוא כי הליכי הגבייה מול אותם חייבים אינם צפויים להביא תועלת משמעותית לנושים.

מטרת התיקון, בהתאם למשרד המשפטים, נועדה לסייע לאותם חייבים אשר משלמים תשלומים לתיק הוצאה לפועל באופן קבוע ומצויים במצב חסר תקווה לפרעון מלא של החובות, תוך שמוטלים עליהם הגבלות שונות מכח הדין אינן מאפשרות להם לשקם את חייהם ולפתוח דף חדש. על פי משרד המשפטים, מדובר לרוב בחייבים, המאופיינים כמשקי בית מוחלשים, אשר התשלום החודשי שהושת עליהם כמוגבלים באמצעים הינו נמוך ביותר, כך שהתועלת לנושים מהמשך הגבייה קטנה יחסית.

מטרה נוספת של התיקון היא להסמיך את רשמי ההוצאה לפועל ליתן לחייבים חסרי תקווה את ההפטר המיוחל.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!