מחיקת חובות ארנונה – אין זו אגדה

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 14/11/2015

למרות שפקודת העיריות בשילוב חוזר מנכ"ל משרד הפנים ותקנות ההנחות בארנונה מאפשרות לתושב להגיש בקשה למחיקת חובות ארנונה, העיריות, מצידן, לא ממהרות לפרסם מידע זה. לכן, אם לא ידעתם על קיום אפשרות זו, לא פלא.

למרות שפקודת העיריות בשילוב חוזר מנכ"ל משרד הפנים ותקנות ההנחות בארנונה מאפשרות לתושב להגיש בקשה למחיקת חובות ארנונה, העיריות, מצידן, לא ממהרות לפרסם מידע זה. לכן, אם לא ידעתם על קיום אפשרות זו, לא פלא.

בני זוג דרעי, בעלי שני נכסים, דירת מגורים ועסק בדמות דוכן לממכר פלאפל, עתרו לבית המשפט למחיקת חובות ארנונה. לטענתם, עיריית טבריה לא התחשבה במצבם הסוציו-אקונומי הקשה של החייבים אשר היו מטופלים במחלקת הרווחה ומוכרים לכל אגפי העירייה, וזאת בשל העובדה שהם בעליה של דירת מגורים צנועה שבה מתגוררות שבע נפשות, לרבות ילד נכה.

לטענת בני הזוג, חויבו הם בתשלומי חובה עבור ארנונה ע"ס 300,000 ש"ח. העירייה פנתה אליהם בדרישות לתשלום החוב, אולם בני הזוג לא שילמו את החובות. בחודש ינואר 2015, פנו בני הזוג לעירייה בבקשה למחיקת חובות הארנונה. את בקשתם, ביססו בני הזוג על הקבוע בחוזר המנכ"ל וכן בתקנות ההסדרים במשרדי המדינה. לטענת בני הזוג, נוכח מצבם הכלכלי והסוציו אקונומי הקשה, הכולל את נכותו של בנם, נכותה של העותרת, מספר הנפשות הגדול המתגורר בבית המגורים ועוד, היו זכאים העותרים להנחות מקסימליות בארנונה בזמן אמת, ולפיכך, הם אף עומדים בתנאים אשר נקבעו בחוזר המנכ"ל, כתנאי למחיקת חובות קיימים.

במענה לפניית בני הזוג, מנהל הגבייה של העירייה דחה את בקשתם, תוך שהוא נימק את דחייתו בכך שהרשות אינה מוסמכת למחוק חובות של תושב. בית המשפט קבע כי עמדתו של מנהל הגבייה שלפיה רשות לא יכולה למחוק חוב של תושב שהוא בעל נכס, אינה מבוססת ואף שגויה מן היסוד  והורה לעיריית טבריה לשוב ולבדוק את בקשת בני הזוג למחיקת חובות ארנונה בהתאם לחוזר המנכ"ל.

לסיכום: בהתאם לחוזר המנכ"ל, אם חובות ארנונה נוצרו בתקופה שבה היתם חייבים וזכאים להנחה על פי תקנות ההנחות, וההנחה לא נוצלה מסיבות חריגות, למשל: אי הגשת בקשה או אי תשלום יתרת ארנונה מסיבות של חוסר יכולת כספית, ניתן להגיש בקשה למחיקת חובות ארנונה. שיעור המחיקה של החוב יהיה בשיעור שבו ניתן היה לתת הנחה לפי תקנות ההנחה מארנונה, או בהתאם לכל דין אחר, והכל בהתחשב במצבו של המבקש בעת הגשת הבקשה למחיקת החוב.

פסק דין קשור

  • עת"מ 66571-03-15 דרעי ואח' נ' עירית טבריה

 

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!