אתם בחובות? יש אור בסוף המנהרה או פשיטת רגל על קצה המזלג

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 03/03/2016

הרצון לחיות את החיים יותר טובים נהפך לפעמים להתרסקות כלכלית מוחלטת. הכנסות לא מכסות את התחייבות הכספיות ואת האשראי שנלקח, החובות צוברות ריביות וקנסות והחוב גדל ותופח במהירות. נלקחות עוד ועוד הלוואות לצורך כיסוי חובות שתפחו, עד שמאבדים את השליטה על מצב הכלכלי. לאנשים הנמצאים במצבים כאלה, במקרים מסוימים עשוי הליך פשיטת רגל להעניק חבל הצלה, כי זו הדרך היחידה המאפשרת למי שכשל מבחינה כלכלית לצאת לדרך חדשה בחייו.

הרצון לחיות את החיים יותר טובים נהפך לפעמים להתרסקות כלכלית מוחלטת. הכנסות לא מכסות את התחייבות הכספיות ואת האשראי שנלקח, החובות צוברות ריביות וקנסות והחוב גדל ותופח במהירות. נלקחות עוד ועוד הלוואות לצורך כיסוי חובות שתפחו, עד שמאבדים את השליטה על מצב הכלכלי. לאנשים הנמצאים במצבים כאלה, במקרים מסוימים עשוי הליך פשיטת רגל להעניק חבל הצלה, כי זו הדרך היחידה המאפשרת למי שכשל מבחינה כלכלית לצאת לדרך חדשה בחייו.

בשנת 2013 יצאה לדרך רפורמה בהליכי פשיטת רגל. התפיסה של כל ההליך השתנתה. במקום הליך ארוך ומייגע, הפך ההליך של פשיטת רגל לקצר יותר ובא להטיב עם החייב תם לב והמשתף פעולה, במתן תמריצים והפטר המיוחל. לאחר כשנתיים, בספטמבר 2015 נכנס תיקון לחוק הוצאה לפועל, לפיו ניתן לקבל הפטר ישירות בהוצאה לפועל, ללא צורך בפתיחת הליך בבית המשפט. מה הבדל בין ההליכים? באיזה הליך כדאי לבחור? בכתבה זו אנסה להסביר לכם על עיקרי הליכי פשיטת רגל ולאיזה מכשולים צריכים לצפות המבקשים לקבל את ההפטר המיוחל.   

מה התנאים להכרזה כפושט רגל?

התנאים הבסיסיים להכרזה הם כי לאדם מלאו 18 שנה ויש לו חובות מעל  16,122 ש"ח. חוץ מהחייב עצמו, גם הנושה יכול לפתוח בהליכי פשיטת רגל בנגד החייב. הדבר נעשה מצבים בהם קיים חשש כי לחייב קיימת אפשרות לפרוע את החוב, אבל הוא מתחמק מהתשלום.


מה היא הפרוצדורה לאחר הרפורמה?

1.    בקשה להכרזת החייב כפושט רגל מוגשת לבית המשפט המחוזי כשאליה מצורף תצהיר המפרט אודות ההסתבכות הכלכלית עם מסמכים עליהם מבוססת הבקשה וטופס ויתור על סודיות לטובת כונס הנכסים. על מנת שהליך ייפתח, יש צורך בתשלום אגרה.

2.    לאחר שבית המשפט בוחן את הבקשה, ניתן צו כינוס כנגד החייב. בית המשפט קובע דיון לעוד כ – 18 חודשים, תוך שהוא מטיל מגבלות שונות על החייב, כמו עיכוב יציאה מהארץ, החייב נרשם כלקוח מוגבל מיוחד בבנקים והוא אינו מורשה להשתמש בכרטיס אשראי ושיקים. כמו כן, נקבע לחייב צו תשלומים חודשי.

3.    עד מועד הדיון, מחויב החייב להגיש דוחות חודשיים בדבר הכנסות והוצאות לכונס הנכסים. זאת ועוד, החייב חויב להתייצב לחקירה של כונס הנכסים לצורך בחינת מצבו הכלכלי ואפשרויות שעומדות לחייב לפרעון חובותיו. בידיו של כונס הנכסים קיימת אפשרות לבדוק האם  בבעלותו של החייב היו נכסי נדל"ן ומה נעשה איתם, עד 10 שנים אחורה. למשל, אם לחייב היתה דירה שניתנה במתנה לאחותו. כונס הנכסים יבדוק את העסקה ואף ברשותו לבטל את העסקה אם יהיה חשש כי בוצעה לצורך הברחת נכסים וכד'.

4.    אחת ההטבות שקיימות להליך פשיטת רגל היא כי כל הליכים בהוצאה לפועל מעוכבים. החובות לא צוברות ריביות ומצד שני החייב לא צריך לחשוש ממעקלים מהוצאה לפועל שכל יום עלולים לדפוק על הדלת ולעקל את כל הרכוש שנמצא בביתו של החייב.

5.    בדיון בוחן בית המשפט את כל הנעשה בשנה וחצי האחרונים. אם החייב היה תם לב בהיווצרות החובות ושיתף פעולה עם כונס הנכסים, הוא מוכרז כפושט רגל. נקבעת לו תוכנית פרעון לזמן מוגדר ואחריה הוא יכול לקבל את ההפטר מחובותיו.

6.    אציין, כי ההפטר ניתן על חובות שנוצרו עד שהחייב הוכרז כפושט רגל. כלומר, עד שניתנת החלטה חיובית בבקשתו להכרזה כפושט רגל. זאת ועוד, ההפטר לא חל על חוב מזונות, חובות למס הכנסה ומע"מ.

מהו הפטר בהוצאה לפועל?

ההליך רלוונטי רק לחייבים אשר ב-4 שנים האחרונות נמצאים באיחוד תיקים ומוגדרים כחייבים מוגבלים תוך שכל התקופה הזו הם משלמים את צו התשלומים שהקבע להם כל חודש בחודשו. בנוסף, החוב הכולל נמוך מ – 800,000 ש"ח (כולל חובות שלא נתבעו בהוצאה לפועל) והחוב לנושה יחיד לא גבוה יותר מ- 400,000 ש"ח.

הפרוצדורה

1.    על המבקש הפטר בהוצא לפועל, להגיש בקשה מפורטת בצירוף מסמכים אודות מצבו הכלכלי העדכני, רשימת נושיו ,ומה נעשה נגדו לצורך גביית החובות.
2.    לאחר הגשת הבקשה, רשם ההוצאה לפועל יתחיל באיסוף מידע על החייב מביטוח לאומי, רשות המיסים, חברות סלולר וכד'...
3.    לאחר בחינת הבקשה והמידע שנאסף, יחליט הרשם האם לאפשר לחייב להתחיל את ההליך.
4.    יש לקחת בחשבון, שאם הרשם יחליט לסרב לבקשה מאחר והחייב לא עומד בתנאים, כל המידע שנאסף, יועבר לנושים לצורך המשך גביית החובות.
5.    אם הבקשה תאושר, תפורסם הודעה בעיתונות תוך ציון כל הפרטים על החייב ועל ההליך. כמו כן, לשכת ההוצאה לפועל תשלח הודעה על כך לנושים.
6.    אם תוגש התנגדות, ייקבע דיון בו הרשם יחליט  האם לתת את ההפטר או לדחות את הבקשה.
7.    ההפטר שיינתן אינו סופי. כלומר, אם יתברר כי החייב קיבל את ההפטר על סמך מידע שקרי שמסר, רשם הוצאה לפועל רשאי לבטל את ההפטר שניתן.

איזה הליך לבחור?

שאלה שקשה לענות אליה ללא בחינת מצבו של החייב תוך בדיקת המסכים ולמידת התיק המשפטי שלו. צריך להבין, כי ללא יעוץ משפטי ובחירת דרך נכונה לחייב, עלול החייב למצוא את עצמו במצב גרוע יותר ממה שהיה שהוי קודם, לפני פתיחת הליך לפשיטת רגל. בכל הליך ישנם יתרונות וחסרונות, ורק עורך דין יוכל לתאם את הדרך הנכונה ומאוזנת.

יש לכם חובות? תפנו אליי ואנסה לעזור! לקביעת פגישה לחצו כאן או חייגו 03-6329210

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!