האם מותר למשכיר להעלות את שכר הדירה על דעתו?

פורסם : 26/07/2017

אנשים רבים ששוכרים דירה היו לא פעם בסיוטואציה בה בעל הדירה מודיע שהוא מעלה את גובה דמי השכירות. אולם, לא רבים יודעים מתי מותר לבעל הדירה להעלות את שכר הדירה ומתי הדבר אינו חוקי. בכדי שלהבא לא תיפלו לפח, כדאי לכם לקרוא את הכתבה הבא.

באיזה שלב חוזי אנחנו נמצאים?

השאלה הראשונה שיש לשאול היא היכן אנחנו נמצאים מבחינה משפטית.

אם אתם נמצאים בתוך תקופת החוזה, והחוזה קבע דמי שכירות מסויימים לתקופה ההסכם, אז במהלך תקופת ההסכם אסור למשכיר להלעות דמי שכירות. אם מדובר בהעלאת דמי השכירות הנובעת מהצמדה למדד המחירים לצרכן או לשער הדולר, אם קיים סעיף הצמדה שכזה, שאז ההעלאה חוקית כמובן.

אם לעומת זאת ההסכם הסתיים, והאתם נמצאים בשלב של ניהול משא ומתן על חוזה חדש לתקופה נוספת, אזי במקרה זה לכאורה אין כל הגבלה על העלאת דמי השכירות: הצדדים אינם קשורים ביניהם חוזית, השוק הינו שוק חופשי, והמשכיר יכול לדרוש ממכם לשלם עתה איזה סכום שיחפוץ.

אם אתם נמצאים בתקופת "האופציה", בתקופה זו, כשעומדים לחלוף 12 החודשים הראשונים, והסכם השכירות עומד להסתיים, מתעורר לחיים "סעיף האופציה", המאפשר לכם להמשיך את ההסכם הנוכחי לתקופה נוספת. סעיף האופציה קובע תנאים מסויימים, אשר בהתקיימם תיחשב האופציה כאופציה שמומשה, וההסכם ממשיך לחול. אם לעומת זאת התנאים לא יתקיימו כלשונם, האופציה לא תתממש, וההסכם יסתיים.

בתקופת האופציה קיימים שלושה מצבים אפשריים:

ההסכם קובע כי דמי השכירות יעלו בתקופה הנוספת. במקרה זה השוכר מודע מראש למחיר האופציה, וכשהוא מודיע על מימושה הוא למעשה מסכים להעלאה.

ההסכם קובע כי דמי השכירות יוותרו בעינם. במקרים אלו הצדדים קובעים שבתקופת האופציה דמי השכירות יוותרו בעינם, בתנאים המקוריים של ההסכם. במקרה זה אסור למשכיר לשנות הסכמה זו באופן חד צדדי, שכן שינוי זה יהווה הפרת הסכם.

ההסכם שותק. משלא כתוב שמותר, אסור! אם בהסכם לא צויין לגבי גובה דמי שכירות בתקופת האופציה, משמעות היא כי העלאת דמי השכירות אסורה! המשמעות היא שבתקופה זו ימשיכו לחול על הצדדים כל הסעיפי ההסכם המקורי, כולל הסעיף הקובע גובה שכר דירה.

לסיכום, מומלץ לכתוב תמיד את הדברים בצורה ברורה , ולא להשאיר שום מקום לשאלות ופרשנויות בהסכמים. גם לשתיקה יש הרבה משמעות.

רוצים להתייעץ איתנו? לקביעת פגישה לחצו כאן.