החוק השכירות ההגונת – איזה שינויים יכנסו לתוקף בחודש הנובמבר הקרוב?

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 30/10/2017

בחודש נובמבר הקרוב אמור להכינס לתוקף חוק השכירות ההוגנת, אשר נועד להסדיר מערכת היחסים החוזית בין בעלי הדירות לבין הדיירים, ובין היתר, קובע מספר נושאים שאמורים להיות מסודרים בהסכם השכירות. אז, אם אתם עומדים לחתום על הסכם שכירות חדש, מומלץ לכם לקרוא את הכתבה הבאה.

מהי הדירה הראויה למגורים?

עם כניסת החוק לתוקף לא ניתן להשכיר למגורים כל מבנה מבלי להתאימם למגורים. החוק קובע מפורשות כי על מנת שהדירה תהיה ראויה למגורים, חייבת לכלול מערכות חשמל וביוב תקינים.

כמו כן, בדירה צריכה להיות מערכת אינסטלציה תקינה המספקת מי שתייה עם פתחי אוויר ותאורה טבעית מינימלית.

מי אחראי לתיקון נזקים?

החוק קובע כי כל נזק או פגם שנגרם בעקבות שימוש לא סביר בדירה יהיה באחריותו של השוכר. יחד עם זאת, כאשר מדובר בליקויים הנובעים משימוש הסביר בכס, המשכיר יהיה מחוייב לתקן אותם תוך חודש ימים מיום ידיעתו על הליקוי.

כשר מדובר בליקוי הדורש תיקון מיידי ודחוף, ואשר מונע משוכר להמשיך להתגורר בדירה, המשכיר יהיה מחויב לבצע את התיקון בתוך 3 ימים. במידה, והמשכיר לא דאג לתיקון נזק תוך 30 ימים, השוכר יהיה רשאי לדאוג לתיקון הפגם בעצמו, ולהפחית את העלות התיקון מדמי השכירות.

תשלומים נלווים – מי חייב מה?

בהתאם לחוק, השוכר יהיה מחויב לשלם את שכר הדירה כפי שנקבע בהסכם שכירות ולשאת בהוצאות אחזקה שוטפות, כגון: מיסים, חשבון מים וחשמל, גז ,ארנונה ודמי ועד הבית.

לאומת זאת, המשכיר יהיה חייב לשאת בהוצאות הקשורות בהשבחת הנכס או רכישת מערכות קבועות לשימוש הדירה. כמו כן, המשכיר יהיה מחויב לרכוש פוליסת ביטות על הדירה ולשאת בתשלומים חודשיים עבורה. דמי תיווך ישולמו מעתה על ידי המשכיר, במידה והוא זה שנעזר בשירותי התיווך. זאת בניגוד למצב הרווח כיום בשוק, שבו משולמים דמי התיווך במלואם על ידי השוכר.

לגבי דמי ערבות, החוק מגביל את המשכיר וכיום, המשכיר יורשה לדרוש דמי ערבות מוגבלים. גודלן המקסימלי יהיה שליש מדמי השכירות עבור כל התקופה, ולא יותר מפי שלוש מדמי השכירות החודשיים. דמי הערבות ניתן יהיה לממש רק במידה והשוכר לא יצא מהדירה במועד הקבוע, לא שילם דמי שכירות חודשיים או את התשלומים השוטפים או שגרם לנזקים בדירה ולא תיקן אותם, לפני מסירת הדירה.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!