המדריך המקוצר למילוי השיק

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 12/10/2013

עבור רובנו השימוש בשיקים הינו דבר מאוד נפוץ ומהווה אופציה נוחה ויעילה במקרים רבים לביצוע תשלומים שוטפים באופן יום יומי, כגון: שכר דירה, קניית מוצרים, תשלום חשבונות וכד'. לכן, הקפדה על מילוי השיק באופן נכון תמנע מכם בעיות עתידיות והוצאות מיותרות.

עבור רובנו השימוש בשיקים הינו דבר מאוד נפוץ ומהווה אופציה נוחה ויעילה במקרים רבים לביצוע תשלומים שוטפים באופן יום יומי, כגון: שכר דירה, קניית מוצרים, תשלום חשבונות וכד'. לכן, הקפדה על מילוי השיק באופן נכון תמנע מכם בעיות עתידיות והוצאות מיותרות.

שיק הינו מסמך סחיר ואדם שלפקודתו רשמתם את השיק יוכל להעבירו לצד שלישי באמצעות חתימה על גבו של השיק. באופן זה שיק שלכם יוכל לעבור אין ספור ידיים.

מתי העברת השיק אינה רצויה?

ישנן סיטואציות בהן סחירותו של השיק יכולה לייצור בעיות. למשל, שילמתם עבור מוצר מסוים בשיק דחוי, וסופק לכם מוצר פגום. בנתיים החנות לה רשמתם את השיק העבירה את השיק לצד שלישי, עמו אין לכם שום קשר. במצב דנא אתם תיאלצו לשלם לצד שלישי את סכום השיק, וזאת למרות שבמקור סופק לכם מוצר פגום.

איך מונעים סחירותו של השיק?

מומלץ להגביל את סחירותו של השיק באמצעות הכיתוב "למוטב בלבד" או "לא סחיר" בצידו העליון של השיק. כמו כן, מומלץ גם למחוק את המלה "לפקודת", כך שבמקום "שלמו לפקודת" יהיה רשום "שלמו ל".

יודגש, כי שרטוט שני קווים מקבילים על גבי השיק (קרוס), אינו מונע את סחירותו של השיק, אלא רק מבטיח כי אוחז השיק לא יוכל לקבל כסף מזומן תמורתו מהבנק, אלא רק להפקידו לחשבון הבנק שלו.

אפשרות האופטימלית הינה הזמנת שיקים מוגבלי סחירות מראש, כך לא תשכחו להגביל את סחירותו של השיק.

רישום על גבי השיק "לבטחון בלבד" אינה מונעת את סחירותו

רישום צמד המילים על גבי השיק "שיק לבטחון בלבד" מעיד על כך שפרעונו של שיק מותנה לצורך הבטחת התקיימותם של תנאים מסוימים בעסקה. למשל, במסגרת חוזה שכירות דירה השיק ניתן לבטחון להבטחת עמידתו של השוכר בתנאי השכירות. אם תוכיחו שתנאי העסקה לא התקיימו, תוכלו למנוע את פרעונו של השיק.

בשום פנים ואופן לא מוסרים שיק פתוח

שיק פתוח הינו שיק חתום על ידי בעל השיק כאשר סכום השיק או שם של המוטב נותר ללא מילוי. מיותר לציין כי מקבל השיק יוכל לרשום על גבי השיק סכום עתק. במצב דברים אלו יהיה קשה לשכנע את בית המשפט כי מדובר בשיק פתוח במיוחד כאשר מדובר בסכומים הגיוניים בנסיבות המקרה. בסופו של יום בעל השיק עלול למצוא את עצמו מחוייב במלוא הסכום של השיק.

במקרה בו נותר שם המוטב ריק, מקבל השיק יוכל להעביר את השיק לצד שלישי, עמו אין לבעל השיק שום קשר. במצב דנא תיאלצו לשלם את מלוא סכום השיק גם אם האדם שמסרתם לו את השיק במקור סיפק מוצר פגום והאדם שפרע את השיק אינו מוכר לכם כלל.

השיק נגנב? הודיעו מייד למשטרה

במקרה של גניבת שיקים יש לפנות באופן מיידי למשטרה על מנת לדווח על גניבה ולוודא כי יצויין בטופס תלונה על גניבת שיקים. עם טופס תלונה יש לפנות ישירות לבנק ולבקש לבטל את השיקים שנגנבו. במקרה של אובדן שיקים יש לפנות ישירות באופן מיידי לבנק ולהודיע לו על כך. במקרה שאבד או נגנב פנקס אחד או יותר, מומלץ גם לפרסם מודעה בעיתונות המזהירה את הציבור מפני קבלת שיקים אלה ולהודיע כי מקבלם שם כספו על קרן הצבי.

ואם בכל זאת דרשו מכם לפרוע את השיק הגנוב למרות ביטולו, יש לפנות ללא היסוס לבית המשפט בצירוף טופס תלונה מהמשטרה עם העתק של הודעה לעיתונות.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!