הבנק חייב בני הזוג לחתום על טופס המונע מהם להגיש נגדו תביעות בעתיד עקב בקשתם לגריעת שמם מחשבון הבנק וחויב לפצותם בסך של 48,447 ש"ח

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 10/10/2014

לבנק לא הייתה כל הצדקה לחייב את בני הזוג לחתום על הטופס, שכן מדובר בתנאי השולל ומגביל את זכותם של בני הזוג, כמי שהיו לקוחותיו, להשמיע טענות מסוימות או להיזקק להליכי משפט נגד הבנק, ולכן מדובר בתנאי מקפח.

ה"פ 49564-06-13 ח. ואח' נ' בנק הפועלים בע"מ, בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בפני כב' השופט יונה אטדגי, ניתן ביום 17 ביולי 2014.

לבנק לא הייתה כל הצדקה לחייב את בני הזוג לחתום על הטופס, שכן מדובר בתנאי השולל ומגביל את זכותם של בני הזוג, כמי שהיו לקוחותיו, להשמיע טענות מסוימות או להיזקק להליכי משפט נגד הבנק, ולכן מדובר בתנאי מקפח.  

בשנות ה-90 פתחו בני זוג, תושבי ארה"ב, חשבון בבנק הפועלים, ובהמשך צורף לחשבון גם אבי האישה. בחודש דצמבר 2012, ביקשו בני הזוג לגרוע את שמם מהחשבון ולהשאיר בו רק את האב. לבקשת הבנק, שלחו השניים מכתב ובו הצהירו כי, אין להם כל זיקה לחשבון וכי הם מודעים לכך שכל הכספים המופקדים בו יישארו ברשות האב. למרות זאת, סירב הבנק לבצע הוראה אב שניתנה סמוך לאחר מכן להעביר את יתרת כספי המט"ח המופקדים בחשבון לחשבון אחר שלו המנוהל בבנק אחר. בחודש מרץ 2013 "חסם" הבנק את החשבון ולא איפשר כל פעולה חד צדדית, שהבנק לא נתן לה את אישורו מראש.

לאחר פניות חוזרות ונשנות של האב, הוסבר לו שמשום שבני הזוג הם תושבי ארה"ב, הבנק מחויב לפעול לפי הנחיות רשויות המס של ארה"ב ובנק ישראל, וכל עוד לא יחתמו בני הזוג על טפסים מסוימים וביניהם כתב ויתור על סודיות הכולל הצהרה לפיה לא תהיה להם טענה או תביעה כלפי הבנק, לא תתאפשר כל פעולה בחשבון. לאחר מספר פגישות עם עורכי הדין של הצדדים, הסכימו בני הזוג לחתום על כתב הוויתור, אך תוך מחיקת המשפט המורה על ויתור תביעות כלפי הבנק, אך הבנק לא הסכים בטענה שמדובר בפעולה חוקית. לפיכך הגישו בני הזוג תביעה נגד הבנק.

בית המשפט קיבל את התביעה כנגד בנק בקובעו כי, לבנק לא הייתה כל הצדקה לחייב את בני הזוג לחתום על הטופס, שכן מדובר בתנאי השולל ומגביל את זכותם של בני הזוג, כמי שהיו לקוחותיו, להשמיע טענות מסוימות או להיזקק להליכי משפט נגד הבנק, ולכן מדובר בתנאי מקפח.  

בית המשפט ציין כי, אמנם, הבנק הסכים בסופו של דבר לוותר על דרישתו, כי בני הזוג יחתמו על טפסי הוויתור, ללא מחיקת המשפט שבמחלוקת, והודיע כי הוא יסתפק בטפסים שבני הזוג חתמו עליהם זה מכבר (הכוללים את המחיקה), אך הסכמתו זו ניתנה רק לאחר שבני הזוג נאלצו לשכור עורך דין, שתחילה התכתב בנדון עם ב"כ הבנק, ולאחר מכן אף הגיש תובענה בשמם. לפיכך, חיויב הבנק לפצות את בני הזוג בסך של 48,447 ש"ח.

 

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!