יגעת ומצאת תאמין - מדריך לביטול עסקה

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 11/11/2013

רובנו מכירים סיטואציה בה רכשנו בגד חדש או רהיט ובהגעתנו הביתה גילינו שטוב היה אילולא היינו מבצעים את הרכישה כלל. כמענה למקרים אלו, בחודש דצמבר 2010 נכנסו לתוקף תקנות הגנת הצרכן לביטול עסקה, אשר נתנו לצרכן זכות חוקית להתחרט ולבטל עסקה שאותה ביצע, באופן חד צדדי, ללא צורך בנימוקים, תירוצים או הסברים כלשהם ולקבל את כספו חזרה.

רובנו מכירים סיטואציה בה רכשנו בגד או רהיט רחש, וכשהגענו הביתה גילינו שטוב היה אילולא היינו מבצעים את הרכישה כלל.... ואז - אנו נכנסים למהלך מחשבתי עמוק - האם להיכנס כלל לאותו מהלך מפרך של ביטול עסקה מול בית העסק? להחליף? לבקש זיכוי?

רבים מאיתנו נכנעים מראש ומעדיפים לא להכנס לאותו 'כאב ראש'.

המחוקק הבין את הבעיה בנושא זה, וכמענה מסודר נכנסו לתוקף בדצמבר 2010 תקנות הגנת הצרכן לביטול עסקה, אשר נתנו לצרכן זכות חוקית להתחרט ולבטל עסקה שאותה ביצע, באופן חד צדדי, ללא צורך בנימוקים, תירוצים או הסברים כלשהם ולקבל את כספו חזרה.

למרות חלוף הזמן מעת התקנת התקנות, נראה כי רבים מאיתנו אינם מודעים לזכויותינו, ומאידך, בעלי עסק מצידם לא תמיד מקפידים על החוק. במדריך זה רוכז כל המידע שתזדקקו לו במידה ותרצו לממש את זכותכם לבטל את העסקה בצורה נכונה.

התנאים לביטול העסקה

ראשית, חוק הגנת הצרכן והתקנות חלות אך ורק על עסקה שנעשה בין בית העסק לצרכן. בהתאם לחוק, הצרכן הוא מי שרכש מוצרים או שירות מבית העסק לשימוש אישי, ביתי או משפחתי. לכן, גם הזכות חרטה על ביצוע העסקה נתונה אך ורק לצרכן.

שנית, לצרכן קיימת זכות חרטה רק על עסקאות שביצע בבית העסק עצמו. אם העסקה בוצעה בביתו של הלקוח, במקום עבודתו, ברחוב או בתערוכה, או באמצעות האינטרנת, זכות חרטה אינה תחול. במקרים אלו קיימת לצרכן זכות ביטול העסקה בשל הפרת הסכם או זכות לקבלת מוצר חלופי עקב פגם.

על מנת שהצרכן יוכל לממש את זכות החרטה, החוק מונה שלושה תנאים. התנאי הראשון הוא כי עלות המוצר או השירות עולים על 50 ש"ח. בהתאם לתנאי השני, על הצרכן מוטלת חובה להחזיר את המוצר לבית העסק באריזתו המקורית כשהוא לא עשה שימוש באותו מוצר. התנאי שלישי והאחרון לביטול העסקה, הוא החזרת המוצר תוך עמידה בזמנים שנקבעו בתקנות. פרק הזמן שבו אפשר לבטל עסקה משתנה ממוצר למוצר. כך למשל, לגבי ריהוט נקבע כי ניתן לבטל את העסקה תוך 14 ימים מהיום בו קיבל הצרכן את המוצרים. לעומת זאת, לגבי ביגוד, תקנות קבעו כי ניתן לבטל את העסקה עד תום יומיים מיום הרכישה, שאינם ימי מנוחה.

מה לא ניתן להחזיר?

התקנות קבעו רשימה של מוצרים אשר עליהם לא חלה זכות הביטול. כך למשל לא ניתן לבטל מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן על פי דרישות או מידות מיוחדות.

אולם, יש לשים לב כי ניתן להחזיר ריהוט סטנדרטי על פי קטלוג שהוצג לצרכן ויוצר עבורו וכי לא היה קיים במלאי. כמו כן, לא ניתן לבטל מוצרים כגון: מוצרי מזון, תרופות, ספרים וקלטות שאריזתם נפתחה על ידי הצרכן, תוכנות מחשב, הלבשה תחתונה לרבות בגדי ים, טובין פסידים - כלומר מוצרים שערכם יאבד בפרק הזמן עד החזרת המוצר לבית העסק. לדוגמה, עיתון, או מוצר שיכול להתקלקל כמו מוצר חלב, תכשיטים שערכן עולה על 3,000 ש"ח.

אופן החזרת המוצר בפועל ודמי ביטול

צרכן המבקש לבטל עסקה חייב להציג חשבונית, קבלה או פתק החלפה שיוכיחו את ביצוע הרכישה. במידה ואין לצרכן אחד מאלו, יוכל הוא להציג כל הוכחה אחרת המעידה על ביצוע העסקה עם העוסק, מועדה, סכום העסקה ואופן ביצוע התשלום.

בזמן ביטול העסקה מתבצעת בעצם השבה הדדית - העוסק חייב להחזיר לצרכן את הכסף או לבטל את החיוב בכרטיס אשראי, בניכוי דמי ביטול העומדים על שיעור של 5% ממחיר המוצר או מערך השירות, או לחילופין דמי ביול של 100 ש"ח - לפי הנמוך מביניהם.

במידה והתשלום עבור העסקה בוצע בכרטיס אשראי ומבית העסק נגבה עמלת סליקת האשראי, רשאי בית העסק לחייב את הצרכן בתשלום עמלת סליקה בעת ביטול העסקה על ידי הצרכן.

בהתאם לתקנות, העוסק מחויב להחזיר לצרכן את הכסף ששולם עבור המוצרים במעמד ביטול העסקה או במועד הקרוב לכך, ולא יאוחר משבעה ימי עסקים. הכסף יוחזר באותו אופן בו נעשה התשלום.

לדוגמה, במידה והצרכן שילם עבור המוצר במזומן, הכסף עבור הביטול יוחזר לו במזומן.

כאשר מדובר בעסקאות מתמשכות, כלומר - עסקאות שנעשות בדרך כלל בהרשאה לחיוב חשבון או הרשאה לחיוב כרטיס אשראי, קובע החוק במידה והצרכן מבטל עסקה, העסקה חייבת להסתיים בתוך 3 ימי עסקים מיום שנמסרה הודעת הביטול.

אם הודעת הביטול נמסרה על ידי הצרכן בדואר רשום, העסקה חייבת להסתיים בתוך 6 ימים מיום מסירת המשלוח. הצרכן לא יחויב עבור מוצרים או שירותים שסופקו לאחר מועד הביטול.

מהצד האחר של המתרס, הצרכן מחויב להשיב לעוסק את המוצר שרכש בבית העסק או באחד הסניפים שלו.

רכישה באינטרנט ובטלפון - ביטול עסקה מרחוק

עסקה מרחוק היא עסקה שבוצעה על ידי רכישה דרך אינטרנט או דרך טלפון. ברכישות אלו עשוי להתברר פער בין תיאור המוצר או השירות לבין המוצר או השירות שנרכש בפועל, וזאת מאחר והצרכן בעסקאות אלו מסתמך רק על המידע שמוצג באתר האינטרנט או שפורסם בקטלוג.

חוק הגנת הצרכן מאפשר לבטל את העסקאות מרחוק בתנאים מסוימים.

התנאים לביטול עסקה מרחוק

בהתאם לחוק הגנת הצרכן, רשאי הצרכן לבטל עסקה מרחוק באופן חד צדדי מיום ביצוע העסקה ועד 14 יום מיום קבלת המוצר או מיום קבלת טופס גילוי לפי המאוחר ביניהם.

בהתאם לחוק, המוכר מחויב למסור לצרכן טופס גילוי בעת אספקת המוצר או השירות. טופס גילוי הינו מסמך בו מפורט מידע לגבי:

  • שובר זיכוי צריך להיות מודפס על נייר שאינו מחיק ואינו דוהה

  • על שובר הזיכוי צריך להיות נקוב סכום ששולם בעת ביצוע העסקה

  • עליו להיות תקף לפחות לשנתיים מעת מסירתו

  • מימושו אינו מותנה בהצגת החשבונית שניתנה לצרכן בעת ביצוע העסקה, ודי להציגו בלבד

  • לא ניתן להגביל את מימוש השובר לא בעת המבצעים, מכירות מיוחדות או מכירות סוף עונה

  • במידה והצרכן מימש את שובר הזיכוי, והפרש בין שווי השובר למחיר המוצר אינו עולה על 5% או 100 ש"ח, לפי הנמוך מביניהם, יהיה זכאי הצרכן לקבל עודף משובר במזומן.

יודגש כי טופס הזמנה שאינו כולל את כל המידע הנ"ל או התקנון שפורסם באתר והמרכז את התנאים הכלליים בלבד אינו מהווה טופס גילוי בהתאם לחוק הגנת הצרכן.

במקרים בהם לא נמסר טופס גילוי לצרכן על ידי העוסק, רשאי הצרכן לבטל את העסקה גם אם עברו 16 יום מתאריך קבלת המוצר.

 

ביטול עסקה- בהתאם לחוק, על הצרכן המעוניין לבטל עסקה חלה חובה לשלוח הודעת ביטול עסקה בכתב. בשל ביטול עסקה, ייגבו מהצרכן דמי ביטול בשיעור של 5% מסכום העסקה או 100 ש"ח, לפי הנמוך מביניהם.

פגם במוצר- אם הסיבה לביטול העסקה נבעה מפגם במוצר או מפני שסופק מוצר שונה ממה שהוזמן, העוסק לא יהיה רשאי לדרוש דמי ביטול, תשלום עבור ההובלה או החזרת המוצר. במקרה זה, די בשליחת הודעת ביטול בכתב על ידי הצרכן תוך ציון אחת הסיבות הנ"ל.

ביטול עסקאות מתמשכות- בהתאם לתיקון לחוק, ניתן כיום אף לבטל עסקאות מרחוק לשירות מתמשך, לדוגמה - מנוי למכון כושר - אף על פי שהצרכן גם התחיל לקבלם והחליט לבטלם ללא כל סיבה, ובתנאי כי שלח הודעת ביטול תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה או מיום קבלת טופס גילוי בכתב, לפי המאוחר מביניהם.

יחד עם זאת, העוסק רשאי לדרוש תשלום עבור השירות שסופק לצרכן עד הודעת הביטול. אם מדובר על שירות שלצורך הספקתו הותקן ציוד בבית הלקוח, רשאי העוסק לדרוש מהצרכן תשלום עבור דמי ההתקנה וזאת עד לסך של 100 ₪.

מוצרים ושירותים אותן לא ניתן לבטל

ישנם מספר מוצרים ושירותים אותם לא ניתן לבטל. בין היתר-

  • שירותי נסיעה, חופש או בילוי

  • מוצרים פסידים (מוצרי מזון, פרחים, תרופות וכו')

  • מוצרי מידע (תוכנות מחשב)

  • מוצרים שניתן לשכפל, להעתיק או להקליט, והצרכן פתח את אריזתם המקורית

שובר זיכוי

במצב בו הצרכן מבטל עסקה בהסכמת העוסק ואולם אינו זכאי לקבלת החזר כספי, למשל, כאשר החזיר את המוצר שרכש כעבור תום התקופה הנקובה בחוק, העוסק רשאי לתת שובר זיכוי.

יחד עם זאת על שובר הזיכוי גם חלים כללים:

  • שובר זיכוי צריך להיות מודפס על נייר שאינו מחיק ואינו דוהה

  • על שובר הזיכוי צריך להיות נקוב סכום ששולם בעת ביצוע העסקה

  • עליו להיות תקף לפחות לשנתיים מעת מסירתו

  • מימושו אינו מותנה בהצגת החשבונית שניתנה לצרכן בעת ביצוע העסקה, ודי להציגו בלבד

  • לא ניתן להגביל את מימוש השובר לא בעת המבצעים, מכירות מיוחדות או מכירות סוף עונה

  • במידה והצרכן מימש את שובר הזיכוי, והפרש בין שווי השובר למחיר המוצר אינו עולה על 5% או 100 ש"ח, לפי הנמוך מביניהם, יהיה זכאי הצרכן לקבל עודף משובר במזומן.

סנקציות בגין אי הקפדה על החוק

במידה וניסיתם לממש את זכותכם לבטל את העסקה אולם בית העסק מסרב בתוקף להחזיר לכם את הכסף, הדרך היחידה היא להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות.

לסיכום

לכם כצרכנים קיימת זכות חרטה והינכם רשאים לבטל עסקאות בתנאים שפורטו לעיל ללא סיבה, די בכך כי התחרטתם. אל תחששו לממש את זכותכם.

  • משרדה של עו"ד אנה מירו מעניק ייעוץ וייצוג בתחומי המשפט האזרחי ומתמחה בעיקר בתחום הוצאה לפועל ופשיטות רגל. ליצירת קשר תפנו בעזרת טופס פניה: http://www.miro-law.com/contact

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!