מדריך לתביעות קטנות – עשה זאת בעצמך

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 23/08/2017

קיבלתם מוצר פגום? חייבו אותכם ביתר עבור שירותי סלולור? סיטואציות מוכרות. כולנו, לפחות פעם בחיים חווינו אותן. במקרים אלו ודומים תביעה קטנה הינו כלי פרקטי ואפקטיבי, המאפשר לכל אדם להגן על זכויותיו שהופרו. מתי כדאי להגיש תביעה קטנה? איך לעשות זאת נכון? זאת ועוד אספר לכם בכתבה הבא.

קיבלתם מוצר פגום? חייבו אותכם ביתר עבור שירותי סלולור? סיטואציות מוכרות. כולנו, לפחות פעם בחיים חווינו אותן. במקרים אלו ודומים תביעה קטנה הינו כלי פרקטי ואפקטיבי, המאפשר לכל אדם להגן על זכויותיו שהופרו. מתי כדאי להגיש תביעה קטנה? איך לעשות זאת נכון? זאת ועוד אספר לכם בכתבה הבא.

מהו בית המשפט לתביעות קטנות?

בית משפט לתביעות קטנות הינו בית משפט שלום שהוסמך לדון בסכסוכים אזרחיים כגון, סכסוכים צרכניים, מתן שירותים, נזקי גוף ונזקי רכוש מסוימים.

הליך תביעות קטנות נועד לאפשר לאדם מן היישוב שנפגע להגיש בעצמו תביעה כספית בסכומים נמוכים יחסית, ללא צורך בייצוג על ידי עורך דין. לפיכך, ההליך של תביעה קטנה הוא פשוט, קצר ומהיר. המגבלות ואופי ניהול ההליך בבית משפט לתביעות קטנות עשוי להפוך ערכאה זו לא כדאית או לא מתאימה עבור תביעות כספיות גדולות ו\או תביעות בהן קיים קושי להוכתת נזק וישנה חשיבות לייצוג משפטי מקצועי.

מהן המגבלות בהליך תביעה קטנה?

  • הגבלת סכום התביעה - סכום התביעה מוגבל ל- 33,400 ₪ והוא מתעדכן מעת לעת.
  • איסור ייצוג ע"י עורך דין – הצדדים מייצגים את עצמם וככלל, אינם רשאים להיות מיוצגים על ידי עורך דין. יחד עם זאת, תאגידים וחברות הנתבעים לרוב עוקפים את איסור הייצוג על ידי עורך דין באמצעות ייצוג במתמחים, שאינם עורכי דין עפ"י חוק.

    ייתכנו מקרים בהם יתיר בית המשפט ייצוג על ידי עורך דין (לדוגמא כאשר אחד הצדדים הוא עו"ד במקצועו). חשוב לציין כי האיסור על ייצוג בבית המשפט אינו חל על היוועצות או הסתייעות בשירותים משפטיים בהכנה לדיון ולאחריו.

  • החברת ותאגידים אינם רשאים לתבוע בתביעות קטנות
  • סמכות מוגבלת – בית המשפט יכול שלא לדון בתביעה אם היא לא מתאימה להליך תביעות קטנות או למשל, התובע הגיש מעל 5 תביעות באותו בית המשפט.

מהן היתרונות בהגשת תביעה קטנה?

  • אגרת תביעה נמוכה - האגרה כיום עומדת על 1% מסכום התביעה. האגרה נמוכה באופן משמעותי מהאגרה בבית משפט שלום שהעומדת על 2.5% מסכום התביעה.
  • מועדי דיון קרובים - הדיון בבית משפט לתביעות קטנות בדרך כלל, נקבע חודשים בודדים לאחר הגשת כתב התביעה. ההליך מסתיים בדיון אחד ופסק הדין ניתן עד שבוע לאחר הדיון.
  • סדרי דין ידידותיים למתדיינים - בבית משפט לתביעות קטנות ניתן להציג ראיות שלא היו מתקבלות בבית משפט אחר ובנוסף, ניתן לקיים דיון גם אם לא הוגש כתב הגנה.
  • הוצאות משפט נמוכות - בשל העדר הצורך בייצוג משפטי בדיון בבית המשפט ואגרת התביעה הנמוכה, הוצאות המשפט של המתדיינים הינן נמוכות באופן משמעותי מאשר בתיק המתנהל בבית משפט שלום.

מהן החסרונות בהגשת תביעה קטנה?

  • מאחר וככלל, לא ניתן לשכור את שירותי עורך דין לייצוג בהליך, התובע בתביעות קטנות אמור להכין את כתב תביעה לבד, להקצות זמן לצורך הגשת כתב תביעה והכנת והגשת בקשות נוספות לפי הצורך, להופיע בדיון ןלטעון את טענותיו בעל פה.
    למרות כי ניתן להיעזר בעורך דין לצורך הכנת כתב התביעה, אך השירות כרוך בעלות אשר גורעת מהחיסכון הכספי הגלום בהליך.
  • הדיון מתבסס על כתב התביעה וכתב ההגנה והנספחים שלהם ואלה לא תמיד יספיקו כדי להוכיח היווצרות חוב או נזק כלשהו.
  • אין זכות ערעור אוטומטית על פסק דין שניתן, יש לבקש את רשות בית המשפט.

איך להכין כתב תביעה ולהתכונן לדיון?

  • איסוף חומר – זיכרו על התובע חל הנטל לשכנע את בית המשפט שמגיע לו פיצוי ולכן חשוב לתמוך כל טענה בנתונים וראיות על מנת לבסס את התביעה. רצוי לציין תאריכים, לצרף מסמכים ואף להציג תרשימי שיחה או הקלטות ואף לזמן עדים אם ניתן.
  • מהי מטרת התביעה - לפני שאתם מתחילים לכתוב את התביעה, נסחו לעצמכם מה מטרת התביעה: האם לבטל את העסקה לגמרי תוךהשבת הסכום ששולם או לדרוש תיקון המוצר? יחד עם זאת, בית המשפט לתביעות קטנות אינו מוסמך לתת "צו עשה" או "אל תעשה". כלומר, לא ניתן לדרוש מבית המשפט כי השכן יפסיק להדליק מוזיקה רועשת בלילה, למשל. אלא, במקרה זה יכול בית המשפט לפסוק פיצויים בגין הטרדה או עוגמת נפש שנגרמה.
  • פיצוי בגין עוגמת נפש - בית המשפט עשוי לפצות בגין עוגמת נפש (טרטור, טרחה, בזבוז זמן וכד') . אולם, פיצוי זה יהיה זניח אם עוגמת הנפש לא הוכחה והובהרה כראוי. לדוגמא: אם מדובר מכשיר סלולארי חדש ולא תקין – רצוי לחשב כמה פעמים וכמה שעות שהיתם במרכז שירות לצורך תיקון המכשיר, כמה נזק הסבה חוסר הזמינות שלכם לעסק? האם היה אובדן הכנסה? ככל שניתן לכמת את הנזק שנגרם בשל הטרטורים ובזבוז הזמן עד לתיקון המכשיר כך יוכל בית המשפט לחשב את 'עוגמת הנפש' הנלווית לפרשה.
  • פשרה – בדיון השופט ברוב המקרים מציע לצדדים להתפשר. לפיכך, רצוי לעשות הערכת מצב מבעוד מועד ולהיות מוכנים להליך של משא ומתן עם הצד השני לצורך השגת פשרה. תמיד תקחו בחשבון כי תוצאת המשפט לא בהכרח תהיינה התוצאה לה תייחלנו והשופט יכול לדחות את התביעה או לקבלה באופן חלקי תוך פסיקת פיצויים בסכום יותר נמוך מסכום שתבעתם.

 

לסיכום, ככל ששוי התביעה נמוך וישנם ראיות להוכחת התביעה, כך היא יותר מתאימה להתברר בבית המשפט לתביעות קטנות. בטרם הכנת תביעה איספו חומר וניסחו לעצמכם מטרת התביעה. ככל שתביעתכם תהיה ברורה ומבוססת, כך יהיה לכם יותר סיכוי שהתביעה תתקבל במלואה.

רוצים להתייעץ איתנו? לקביעת פגישה לחצו כאן.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!