מדריך לספאם

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 03/02/2022

למרות שחוק הספאם קיים כבר יותר מעשור, החברות לא נרתעות ממנו וממשיכות להציף את תיבת הדואר האלקטורוני וטלפונים סלולריים שלנו בהודעות ספאם שיווקיות, כאשר לרוב לא נצליח לאתר את השולח ולהסיר את שמנו מרשימת התפוצה, כי לא קיימת אופציה כזאת. הבשורה המשמחת היא - אם נצליח לאתר את פרטי השולח, נהייה לרוב זכאים לפיצוי כספי נאה. האם שיחות אנושיות או מוקלטות נחשבות כספאם? מתי אפשר לתבוע בגין ספאם ומה הפיצוי שניתן לקבל? תשובות לשאלות אלו ועוד, הכל בכתבה הבאה.

מה נחשב כספאם לפי החוק? 

בהתאם לחוק, חל איסור לשלוח דברי פרסומות בפקס, הודעת סמס, שיחות טלפון מוקלטות והודעות דואר אלקטרוני. יחד עם זאת, שיחות אנושיות של אנשי שיווק ועלונים, אשר מופצים בתיבות דואר, לא מוגדרות לפי החוק כספאם. רק במקרים חריגים הן יכולות להוות הטרדה וניתן לתבוע פיצוי כספי.

האם ניתן לתבוע בגין פרסום טורדני שאינו נכלל בחוק הספאם? 

כן. יחד עם זאת, במקרה זה יהיה צורך לתובע להראות לבית המשפט כי נגרם נזק ומה שווי הכספי שנגרם לו. מאחר וישנם נזקים שקשה להעריך אותם כספית, המחוקק קבע לגבי אותם נזקים אפשרות לתבוע ללא צורך בהוכחת הנזק שנגרם, למשל: אם מדובר בפרסום לשון הרע, פגיעה בפרטיות וכד'... אולם, במקרה הזה, אם תחליטו לתבוע, תצטרכו להעריך ולהוכיח את שווי הכספי של הנזק שנגרם לכם.

איך ניתן לתבוע בהתאם לחוק ספאם? 

קיימים שתי אפשרויות – לתבוע באופן עצמאי בבית המשפט לתביעות קטנות או לתבוע בעזרת עורך דין בבית המשפט השלום. איך להכין תביעה ולתבוע באופן עצמאי, ניתן לעיין כאן.

בהתאם לחוק, הנתבעים לתביעת ספאם הם מי שמפרסם את שירותיו ו\או מי שמקדם את שירותי המפרסם. במילים יותר פשוטות, ניתן לתבוע הן את החברה שמוצריה מפורסמים והן את חברת הדיוור.

יחד עם זאת, לפני הגשת תביעה תמיד מומלץ לשלוח מכתב התראה לנתבעים ולנסות לפתור את הסוגייה בדרכי השלום. לפעמים, זו האופציה הטובה ואפקטיבית יותר מאשר לתבוע בבית המשפט.

איזה פיצוי ניתן לדרוש? 

בגין כל הודעת ספאם ניתן לתבוע עד 1,000 ש"ח. אם החלטתם גם לתבוע בגין הטרדה ועוגמת נפש, אז מומלץ לא להפריז עם סכום הפיצוי הנדרש.

האם קיימת חובה, לפני הגשת תביעה, לבקש הסרה מרשימת תפוצה?

החוק מתיר לבעלי עסקים בלבד, לשלוח הודעה חד פעמית, במטרה לבקש את הסכמתכם לקבלת דואר פרסומי מכאן ואילך.

לכן, בטרם הגשת תביעה, יש צורך לבקש הסרה מרשימת התפוצה. זאת ועוד, בית משפט לא רואה בעין יפה מצב בו התובע ישר ניגש לבית המשפט עם דרישה לפיצוי, ללא ניסיון קודם להסיר את עצמו מרשימת התפוצה. במצב דברים אלו, עלול להיווצר רושם כי התובע המתין זמן רב בכוונה תחילה, לצבור הודעות כדי להגדיל את סכום התביעה והדבר פועל לרעתו. לכן מומלץ לבקש הסרה ולתעד את הבקשה. אם המפרסם לא מסר כתובת פעילה להסרה - יש לציין זאת בתביעה.  

ואם הסכמתי לקבלת דברי פרסומת?

בסיטואציות בהן הסכמתם לקבל דברי הפרסום, הינכם מחויבים לבקש קודם הסרה מרשימת התפוצה. לצורך הסכמה לקבלת דברי פרסום מספיק שהתעניינתם במוצר מסוים, ומסרתם את פרטי הדואר האלקטרוני, והמפרסם הודיע שהוא מתכוון לשלוח אליכם פרסומות, ואתם לא התנגדתם, מותר יהיה לאותו מפרסם לשלוח אליכם פרסומות, באותו אופן, אך ורק בנושא בו התעניינתם או בנושא הקרוב. לדוגמא, אם התעניינתם במוצרי יופי, לא ניתן לשלוח אליכם פרסומת בעניין מוצרי חשמל.

הדבר לרוב קורה כשאתם מצטרפים למועדון של רשת מסוימת ומוסרים פרטים אישיים, אך לא מציינים בטופס הצטרפות כי אינכם מסכימים בקבלת דיוור פירסומי.

בכל מקרה בו המפרסם שולח לכם דברי פרסומת, גם אם הפרסומת נשלחה בהסכמה, הוא חייב לעמוד בשורה של כמה תנאים:

  1. הפרסומת צריכה לכלול אפשרות קלה ופשוטה להסרה מרשימת התפוצה.
  1. המפרסם צריך לציין באופן בולט וברור את המילה "פרסומת", ואם מדובר במייל, אז המילה פרסומת צריכה להופיע בכותרת ההודעה, חובה לציין את שם המפרסם ואת דרכי התקשורת עמו, חובה לעדכן את הנמען אודות זכותו לשלוח, בכל עת, הודעת סירוב, בה הוא מבקש לא לקבל עוד פרסומות, חובה לציין דרך אפשרית להעברת הודעת סירוב באופן סביר ופשוט.

גם אם מדובר בהודעת סמס, חובה לתת אפשרות להעברת בקשת הסרה אך ניתן להסתפק בשמו של המפרסם ובדרכי יצירת קשר עמו לצורך מתן הודעת סירוב.

במקרים בהם שהודעה נשלחה ללא פרטי המפרסם, גם אם נשלחה בעקבות הסכמה של הנמען, איננה עומדת בדרישות החוק. משלוח הודעות לאחר הודעת סירוב מתועדת ומשלוח הודעות פרסומת שלא בהתאם לתנאים אלו, יזכו את התובע בפיצוי כספי.

 האם הודעות המציעות שירותי חינם נחשבים כספאם?

אחת הדרכים בהן מנסים מפרסמים לנצל את החוק היא הצעות למוצר, שיעור התנסות, או שירות בחינם. אם, בסופו של יום מדובר בעידוד רכישת מוצר או שירות, בהתאם לחוק מדובר בספאם וניתן לתבוע בגין פרסומות אלו.

לסיכום, אם קיבלתם דיוור פירסומי, מומלץ קודם להסיר את שמכם מרשימת תפוצה או לשלוח בקשה למפרסם על רצונכם להיות מוסרים מרשימת התפוצה. אם בכל זאת המפרסם ממשיך לשלוח לכם דיוור פירסומי, למרות בקשה להסרה מאשימת תפוצה, תוכלו להגיש תביעה קטנה, כאשר בגין כל דיוור או הודעה אפשר לדרוש לפי החוק 1,000 ש"ח.

 

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!