מכון ספורט סטודיו סי חויבה לפצות את לקוחתה בסך של 3,000 ש"ח בגין המשך גביית תשלומים מעבר ל- 3 ימים ממועד מתן הודעת הביטול על ידה

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 11/02/2014

ההוראה בסעיף 5 להסכם ההתקשרות לפיה לא ניתן לבטל את ההרשמה למנוי ולא יינתן החזר כספי, אינה עולה בקנה אחד עם הוראות חוק הגנת הצרכן, שמעצם אופיו הצרכני הוראותיו הן קוגנטיות, ולפיכך היא אינה מחייבת את התובעת.


 ת"ק 52801-04-13 שטרן נ' סטודיו סי בע"מ, בבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב, בפני כב' הרשם הבכיר יגאל נמרודי, ניתן ביום 7 לדצמבר 2013.

ההוראה בסעיף 5 להסכם ההתקשרות לפיה לא ניתן לבטל את ההרשמה למנוי ולא יינתן החזר כספי, אינה עולה בקנה אחד עם הוראות חוק הגנת הצרכן, שמעצם אופיו הצרכני הוראותיו הן קוגנטיות, ולפיכך היא אינה מחייבת את התובעת.

ביום 25.1.2013 נרשמה שטרן למכון הספורט המנוהל על ידי סטודיו סי בגבעת שמואל לתקופה של 15 חודשים. היא נשאה בעלות דמי הרשמה (ועלות קורס בסיסי) ע"ס 199 ₪ וכן בתשלום סך של 3,735 ₪ עבור כל תקופת ההסכם, סכום שהיה עליה לשלם לסטודיו סי ב – 15 תשלומים עוקבים ושווים ע"ס 249 ₪ כל אחד. ההתקשרות בין הצדדים הוסדרה בהסכם בכתב.

בחודש אפריל 2013 זכתה שטרן לקידום במקום עבודתה, היא נאלצה להעתיק את מגוריה לירושלים והודיעה לסטודיו סי על ביטול העסקה, מתוך כוונה שסטודיו סי תפסיק לגבות את התשלום השוטף. סטודיו סי הודיעה לשטרן שנסיבות העניין אינן מקימות עילה לביטול ההתקשרות, כך בשים לב להוראותיו של ההסכם, והעמידה לשטרן ארבע חלופות, לבחירתה: (א) העברת יתרת המנוי לקרובת משפחה מדרגה ראשונה; (ב) המרת יתרת המנוי למפגשי דיאטה אישיים; (ג) מכירת יתרת המנוי ללקוחה חדשה (או לשתי לקוחות שונות); (ד) קיצור המנוי לתקופה של 9 חודשים וקבלת החזר כספי יחסי. כמו כן, הוצעה לשטרן פשרה, במסגרתה היא תידרש לשאת בתשלום עבור החודשים הספורים בהם היא התאמנה, אולם זאת בהתאם לתעריף מחירון הרשת – סך של 299 ₪ לחודש (במקום סך של 249 ₪ לחודש).

שטרן טענה שהעסקה שנקשרה בין הצדדים היא "עסקה מתמשכת", כאמור בהוראת סעיף 13ג(א) לחוק הגנת הצרכן,תשמ"א-1981, המזכה אותה בביטול העסקה טרם שהסתיימה תקופת ההתקשרות, בעוד שסטודיו סי טענה כי מדובר ב"עסקה לתקופה קצובה", כאמור בהוראת סעיף 13א(א) לחוק הגנת הצרכן, שאינה מזכה את שטרן בביטול העסקה.

בית המשפט קיבלת את התביעה בקובעו כי קו הגבול בין רכישה של שירותים "באופן מתמשך" לרכישה שלא ניתן להגדירה כרכישה "באופן מתמשך" אינו ברור. אולם מקרה דנא אינו מהווה מקרה גבול. לא מדובר במספר מצומצם של חודשים ותקופה של 15 חודשים מהווה פרק זמן ניכר. בהתאם להוראת סעיף 13ד(ג) לחוק הגנת הצרכן, הרי ש"חוזה בעסקה מתמשכת יסתיים בתוך שלושה ימי עסקים מיום שנמסרה הודעת ביטול", כאשר "במועד הביטול יפסיק העוסק את הספקת הטובין או השירותים, ולא יחייב את הצרכן בתשלומים בעד טובין או שירותים שניתנו לאחר מועד הביטול". היינו, לאחר ביטול ההסכם מנוע העוסק מלהוסיף ולגבות מהצרכן תשלום עבור שירותים המתייחסים לתקופה שלאחר תקופת ביטול ההסכם. הסכומים היחידים שרשאי העוסק לגבות מהצרכן הם דמי הביטול המצוינים בהסכם ההתקשרות.

הסכם התקשרות העומד בתנאי חוק הגנת הצרכן הוא הסכם הכולל אפשרות של צרכן להביא לסיומה של תקופת ההתקשרות בכל עת ומכל סיבה שהיא – מעבר לזכות הביטול מחמת פגם בכריתת הסכם או היעדר התאמה – כאשר יהא על הצרכן לשאת בתשלום דמי ביטול. הסכם מאוזן כאמור מביא לידי ביטוי את חשיבות זכות הביטול, מחד גיסא, ומונע פגיעה בזכויות העוסק, מאידך גיסא.

עוד קבע בית המשפט כי במקרה דנא, הוראות ההסכם מתייחסות לזכות ביטול "במהלך 14 ימים לאחר ההרשמה" או "לאחר חלוף 14 ימים ממועד ההרשמה ועד לשיעור מס' 2 כולל". כמו כן, צוין שהנתבעת "שומרת על זכותה לאשר על פי שיקול דעתה הבלעדי ביטולים בתקופה שלאחר המתואר בסעיפים 2 ו-3 לעיל, בשל מניעה רפואית להתאמן לתקופת זמן בלתי מוגבלת המגובה באישור רופא מומחה בלבד", במצב דברים כאמור ייגבו דמי ביטול בשיעור של 199 ₪ ודמי ביטול נוספים המשקפים את ההפרש בין הסכומים ששולמו בפועל לתחשיב המביא בחשבון חיוב חודשי בהתאם למחירון הרשת, ע"ס 299 ש"ח לכל חודש.

בית המשפט ציין כי למעשה ההסכם אינו כולל הוראה ברורה המזכה את הצרכן לבטל את ההסכם בכל עת ומכל סיבה ואין הוראה המגדירה מהם דמי הביטול שאותם בלבד תהיה זכאית הנתבעת לגבות מהצרכן לאחר ביטול העסקה. ההוראה בסעיף 5 להסכם, לפיה "למעט כמפורט בסעיפים 2 ו - 3 לעיל, לא ניתן לבטל את ההרשמה למנוי ולא יינתן החזר כספי", אינה עולה בקנה אחד עם הוראות חוק הגנת הצרכן, שמעצם אופיו הצרכני הוראותיו הן קוגנטיות, והיא אינה מחייבת את התובעת.

בנסיבות כאמור, בהעדר הסדר בהסכם המזכה את הנתבעת בגבייה של דמי ביטול אגב ביטול ההתקשרות בין הצדדים, תהא הסיבה אשר תהא (לרבות בעקבות העתקת המגורים לעיר מרוחקת) , פסק בית המשפט כי, סטודיו סי אינה זכאית לגבות דמי ביטול. בכל מקרה, בהתאם להוראת סעיף 13ד(ג) לחוק הגנת הצרכן, מנועה מטודיו סי מלהוסיף ולגבות מהתובעת תשלומים עבור התקופה שלאחר 3 ימים ממועד מתן הודעת הביטול. משהוסיפה סטודיו סי לגבות מהתובעת תשלומים, זכאית התובעת להחזר כספי.

 

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!