הרשת "המשביר לצרכן" תפצה לקוח שנחקר בגין החשד לשימוש בתווי קניה מזויפים

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 02/07/2014

הגם שהמשביר פעלה לביצוע הבירור בדרכי נועם, מתוך רצון כן לעמוד על החשדות שהתעוררו ואמונה של ממש כי מדובר בתווים שאינם תקינים, והעבירה את הטיפול בעניין לגוף המתאים ביותר. הרי שיכולה היתה באמצעים סבירים להקטין את מידת הפגיעה בלקוח, ולחסוך ממנו חלק נכבד של עגמת הנפש אשר נגרמה לו.


ת"ק 5334-09-13 ג'לולי ואח' נ' המשביר לצרכן (המשביר בתי כלבו בע"מ), בבית המשפט לתביעות קטנות בחדרה , בפני כב' הרשמת הבכירה קרן מרגולין פלדמן, ניתן ביום 13 במאי 2014.

הגם שהמשביר פעלה לביצוע הבירור בדרכי נועם, מתוך רצון כן לעמוד על החשדות שהתעוררו ואמונה של ממש כי מדובר בתווים שאינם תקינים, והעבירה את הטיפול בעניין לגוף המתאים ביותר. הרי שיכולה היתה באמצעים סבירים להקטין את מידת הפגיעה בלקוח, ולחסוך ממנו חלק נכבד של עגמת הנפש אשר נגרמה לו.

במסגרת התובענה ביקש התובע, מר ג'לולי, לחייב את הנתבעת, המשביר לצרכן, בתשלום פיצוי בשל נזק לא ממוני, שנגרם לו לשיטתו בעקבות ארוע, במסגרתו נחקר אודות חשד לשימוש בתווי קניה מזויפים בסניף המשביר.

ג'לולי ביקש לעשות שימוש בשלושה תווי קניה בסך 50 ₪ כל אחד במועד הרלוונטי, כי שניים מן התווים היו שונים מן השלישי וכי בשל שוני זה נחשד הוא כמי שעושה שימוש בתווים שאינם תקינים. לפיכך התבקש ג'לולי להתלוות בהתאמה לקצין הביטחון של המשביר, למשרדה של מנהלת הסניף, על מנת להשיב לשאלות בנוגע למקורם של התווים. לאחר מכן ג'לולי נחקר על ידי משטרת ישראל שהוזמנה אל המקום, השוטר שהגיע חקר את התובע והזמינו להתלוות אליו לתחנת המשטרה לשם חקירה, התובע בילה עוד מספר שעות במשטרת ישראל ולבסוף שוחרר לביתו והתבקש להתייצב למחרת בבוקר. למחרת בוטלה התלונה שהוגשה כנגד ג'לולי במשטרת ישראל, וזאת לאחר שהתברר כי התווים הם תווים תקינים, אשר חזותם שונה מקודמיהם, ואשר אינם מכילים את אותם אמצעי זיהוי ובטיחות שהכילו קודמיהם.

בעקבות האירוע הגיש ג'לולי את התביעה נגד המשביר ובה עתר לפיצוי בסך של 32,300 ש"ח בגין הנזק הלא ממוני שנגרם לו מכך. לטענתו, הוא נפגע מהחקירה והחשד כשלעצמם, כמו גם מליוויו לתחנת המשטרה כשהוא אזוק ועיכובו לחקירה, ובמיוחד בשים לב לכך שהימים היו ימי צום הרמדאן ועיכובו כאמור גרם לו למעשה להחמיץ את סעודת שבירת הצום באותו יום והגביר מצוקתו נוכח הדברים.

המשביר מנגד טענה כי נהגה בג'לולי ברוח טובה, ובתום לב. לשיטתה ביקשה לחקור את הדברים תחילה בעצמה עוד בטרם שזומנה המשטרה, תוך שהיא מנסה לברר היכן השיג ג'לולי את התווים. עוד טענה משביר כי ברגע שהתברר מול מנפיקת התווים, רשת קו אופ, כי חל שינוי במבנה התו ולפיכף תווי הקניה של ג'לולי נמצאו תקינים, מיד פעלה היא לעתור לביטול התלונה במשטרת ישראל. בנוסף, הגישה משביר הודעת צד ג' נגד רשת קו אופ, בטענה שזו לא מסרה הודעה בדבר השינוי בתווי הקנייה ולא מסרה הנחיות מתאימות שהיו מאפשרות למשביר להיערך לשינוי.

בית המשפט קיבל חלקית את התביעה בקובעו כי הגם שהמשביר פעלה לביצוע הבירור בדרכי נועם, מתוך רצון כן לעמוד על החשדות שהתעוררו ואמונה של ממש כי מדובר בתווים שאינם תקינים, והעבירה את הטיפול בעניין לגוף המתאים ביותר. הרי שיכולה היתה באמצעים סבירים להקטין את מידת הפגיעה בלקוח, ולחסוך ממנו חלק נכבד של עגמת הנפש אשר נגרמה לו, ולפיכך יש לפסוק לו פיצוי על אף שלא בסכום אותו תבע, בסך של 4,000 ש"ח.

בית המשפט ציין כי נכון לשעת האירוע, נאגרו בידי המשביר לצרכן מספר תווים כדוגמת התווים שבהם עשה ג'לולי שימוש, אך היא לא פעלה לבירור מקורם עד כה ולא מיצתה את האפשרויות לערוך בדיקה מול הגורמים המוסמכים לכך. כמו כן, הקופאית הראשית, האמונה על הנהלים, ההנחיות וההוראות בנוגע לאמצעי הזיהוי השונים של התווים, לא שהתה בעבודה באותן שעות כך שמשביר לא יכלה לדעת בוודאות אם קיימות הנחיות חדשות בעניין תווי הקנייה או לא.

 

בשולי הדברים העיר בית המשפט כי יש לקחת בחשבון שלעתים דרישה לקבלת פיצוי חסר פרופורציות לעצם הארוע מהווה שימוש לרעה בהליכי משפט, בייחוד כשבמקרה זה אין חולק כי המשביר הציעה לפצות את ג'לולי בסך של 3,000 שקל עוד בטרם הגשת התביעה, והפער בין סכום זה לסכום שנפסק לעיל אינו מצדיק נקיטת הליכים. בשל כך, נמנע בית המשפט מפסיקת הוצאות לטובת ג'לולי.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!