אל על חויבה לפצות נוסעת שנתקעה שבוע בבלרוס עקב ויכוח על תשלום בגין משקל עודף

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 27/01/2015

חוסר העניין המוחלט של נציגי אל על בגורלה של פודבינסקי לאחר שלא הועלתה למטוס מהווה התרשלות וסטייה מנורמת התנהגות סבירה.

ת"א 26092-06-10 סבטלנה פודבינסקי נ' אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ ואח', בבית המשפט השלום בקרית גת , בפני כב' השופטת נעם חתמקוב,  ניתן ביום 1 בספטמבר 2014.

חוסר העניין המוחלט של נציגי אל על בגורלה של פודבינסקי לאחר שלא הועלתה למטוס מהווה התרשלות וסטייה מנורמת התנהגות סבירה.

התובעת, גב' סבטלנה פודבינסקי, בחודש ספטמבר 2008 הייתה אמורה לטוס בטיסה של אל על משדה תעופה במינסק לארץ. עקב מטען העודף שלה, התבקשה פודבינסקי לשלם סך של 54 אירו. מאחר ברשותה של פודבינסקי היו 100 דולר, הציע היא לשלם את הקנס עבור חריגה באמצעותם. אולם, נציג אל על סירב לקבל את התלשום בדולרים ודרש ממנה לשלם באירו בלבד, תוך שהוא נוהג בה בגסות ומעליב אותה. משסירבה פודבינסקי להצעת נציג אל על לבקש כסף מנוסעים אחרים, מכר את כרטיסה לנוסע אחר והותיר אותה לבדה מחוץ לשדה התעופה שנסגר לאחר שהטיסה המריאה. בסופו של יום טסה פודבינסקי לישראל בטיסה אחרת שבוע מאוחר יותר.

אל על, מצדה, טענה כי פודבינסקי סירבה בכל תוקף לשלם בטענה כי אין לה כסף, ואף צעקה והקימה מהומה בשדה התעופה, ורק מפאת גילה לא הוזעקה משטרה למקום. עוד הוסיפה אל על כי רק כשהבינה פודבינסקי שלא תעלה לטיסה ללא ביצוע התשלום היא הציעה לשלם, אולם בשלב הזה הטיסה כבר נסגרה ומקומה ניתן לנוסע הראשון ברשימת ההמתנה.

בית המשפט קיבל את התביעה וחייב את אל על לפצות את פודבינסקי בסך של 32,000 ש"ח בקובעו כי אמנם האירוע היה נמנע אילו היתה פודבינסקי מסכימה לשלם מיד בגין עודף המשקל, אולם גם לאחר שהיא לא שילמה ומקומה במטוס ניתן לנוסע מרשימת ההמתנה, לא היה מקום להשאירה לבדה בשדה התעופה מבלי לבדוק כלל כי יש לה לאן ללכת, וראוי היה לגלות כלפיה מידה מסוימת של אחריות. זאת, בשים לב לכך שבליל האירוע שדה התעופה נסגר לאחר שטיסת אל על המריאה ונציגי אל על ידעו זאת. לדעת בית המשפט, חוסר העניין המוחלט של נציגי אל על בגורלה של פודבינסקי לאחר שלא הועלתה למטוס יש בו משום התרשלות של החברה וסטייה מנורמת התנהגות סבירה.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!