סירבתם להתייצב לטיסה עקב אי רוצנכם לטוס במחלקת תיירים? לא תהיו זכאים לפיצוי

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 22/02/2015

זגורי לא הוכיחה שהייתה קיימת מניעות רפואית מצידה לטוס במחלקת תיירות ולא הוצגו כל מסמכים המעידים על חומרת הפגיעה הנטענת, שאף לא מנעה ממנה לתכנן לבלות בהופעה בתל אביב ולטוס למחרת בבוקר לרומא להופעה נוספת.

ת"ק 20191-07-14 רבקה זגורי נ' אייטרוול בע"מ, בבית המשפט לתביעות קטנות בקריות, בפני כב' השופטת פנינה לוקיץ',  ניתן ביום 7 בצדמבר 2014.

זגורי לא הוכיחה שהייתה קיימת מניעות רפואית מצידה לטוס במחלקת תיירות ולא הוצגו כל מסמכים המעידים על חומרת הפגיעה הנטענת, שאף לא מנעה ממנה לתכנן לבלות בהופעה בתל אביב ולטוס למחרת בבוקר לרומא להופעה נוספת.

התובעת, גב' רבקה זגורי, רכשה בחודש מאי 2013 באמצעות חברת אייטרוול, העוסקת בתיווך להזמנת כרטיסי טיסה וכרטיסים למופעים ואירועי ספורט בכל העולם, חבילה להופעה של של זמר מסויים ברומא שהיתה מיועדת להתקיים בסוף חודש יוני 2013. החבילה כללה טיסה הלוך וחזור לרומא במחלקת עסקים, שהות במלון למשך שני לילות וכרטיס כניסה להופעה. ערב לפני מועד הטיסה המתוכנן, הודיע נציג הסוכנות לזגורי כי הטיסה הוקדמה בשעתיים, ולאחר כשעה הודיע לה כי בשל חשש משביתה בשדה התעופה באיטליה הוסבה הטיסה לחברת "סנדור", במטוס שבו לא קיימת מחלקת עסקים. זגורי, שסירבה לטוס במחלקת תיירות, דרשה כי תימצא עבורה טיסה במחלקת עסקים, ומשהדבר לא צלח, הודיעה כי אין בכוונתה להתייצב לטיסה, שכן התנאי של טיסה במחלקת עסקים הוא מהותי מבחינתה בשל פציעה ברגליה. בסופו של יום זגורי אכן לא התייצבה לטיסה ואף לא הגיעה למלון ולהופעה ברומא, ולפיכך היא הגישה תביעה שבה עתרה לחייב את סוכנות הנסיעות להשיב לה את מלוא עלות החבילה ששולמה על ידה, כמו גם לפצותה בגין איחורה להופעה של ברברה סטרייסנד בתל אביב (בסך של 6,800 שקל לכרטיס VIP), בשל שיחות הטלפון האמורות והצורך לטפל בהסדרת הטיסה באותו ערב. עוד דרשה התובעת פיצוי עבור מונית שהוזמנה לבצע נסיעות ברומא, נטילת ימי חופשה שלא נוצלו, מציאת סידור לבנה ועוגמת הנפש שנגרמה לה.

חברת אייטרוול מנגד טענה כי זגורי אינה זכאית להחזר כלשהו על אף שהחבילה לא נוצלה על ידה, שכן במועד ביטול ההסכם לא ניתן היה לקבל החזר כלשהו מהספקים. לטענת אייטרוול, סירובה של זגורי לטוס במחלקת התיירות הייתה בגדר "גחמה", והיא לא הוכיחה כי אכן הייתה הצדקה רפואית להתעקשותה שלא לטוס.

בית המשפט דחה את תביעתה של זגורי בקובעו כי ביחס לפיצוי הנדרש בגין איחור להופעה של ברברה סטרייסנד ובגין עלות נסיעות שהוזמנו ברומא, שהוכח כי מדובר בתביעות סרק שרק נועדו להגדיל את סכום התביעה. עוד קבע בית המשפט כי התעקשותה של זגורי שלא להעלות לטיסה ולהביא לאובדן החבילה כולה הייתה בלתי סבירה לחלוטין בנסיבות העניין. בעניין זה, בית המשפט ציין כי בתנאי ההזמנה צוין מפורשות כי אייטרוול לא נושאת באחריות להחמצת אירוע בגין שינוי לוחות זמנים של טיסות או כל סיבה אחרת שבאחריות חברת התעופה או כוח עליון. כמו כן כוללת ההזמנה המלצה למזמין שלא להזמין טיסה ליום ההופעה אלא מוקדם יותר, על מנת להימנע מתקלות אפשריות בטיסות.
בית המשפט הבהיר כי אייטרוול מילאה את חובתה כסוכנות נסיעות לעשות כל מאמץ סביר למצוא פתרון שלא יכשיל את העסקה כולה, בכך שניסתה בכל יכולותיה לקבל פתרון מאל על שיאפשר את ביצוע החבילה וכן תיווכה לזגורי באופן מלא וברור את האפשרויות העומדות בפניה ואת התוצאות שיהיו להחלטה שלא לטוס בסופו של יום. עוד עלה כי הוצעה לזגורי אפשרות נוספת של הוספת סכום נוסף לצורך מעבר לחברת תעופה אחרת שבה תוכל לטוס במחלקת עסקים, אולם היא דחתה גם הצעה זו אף שברור שלא היה לה כל קושי כלכלי לעשות כן. באשר לטענת זגורי בדבר מגבלתה הרפואית, קבע בית המשפט כי זגורי לא הוכיחה שהייתה קיימת מניעות רפואית מצידה לטוס במחלקת תיירות ולא הוצגו כל מסמכים המעידים על חומרת הפגיעה הנטענת, שאף לא מנעה ממנה לתכנן לבלות בהופעה בתל אביב ולטוס למחרת בבוקר לרומא להופעה נוספת. סירובה של זגורי לקבל את הפיתרון שהוצע לה, "שנמוך" מחלקת הטיסה תוך מתן פיצוי מתאים, הוא התנהגות שלא בתום לב המנוגדת גם לחובתה להקטין את הנזק.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!