נרשמתם ללימודים והפסקתם אותם באמצע? תבדקו, אולי מגיע לכם החזר שכר לימוד

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 09/03/2015

מדיניות נוקשה כמו זו המוצגת במסמך ההתקשרות הסטנדרטי לו טוענת מישלב, כזו שאינה מאפשרת, בשום מקרה תהא הסיבה אשר תהא, החזר כספי לאחר תחילת הלימודים, עלולה להיחשב כבלתי מוצדקת ואף כתנאי מקפח בחוזה אחיד שיש לבטלו.

ת"ק 48637-03-14 אלינור באלס נ' מישלב קורסים בע"מ, בבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב , בפני כב' השופטת אפרת בוסני, ניתן ביום 28 בדצמבר 2014.

מדיניות נוקשה כמו זו המוצגת במסמך ההתקשרות הסטנדרטי לו טוענת מישלב, כזו שאינה מאפשרת, בשום מקרה תהא הסיבה אשר תהא, החזר כספי לאחר תחילת הלימודים, עלולה להיחשב כבלתי מוצדקת ואף כתנאי מקפח בחוזה אחיד שיש לבטלו.

התובעת, אלינור באלס, בתחילת חודש אוקטובר 2011 נרשמה ללימודי חשבונאי מדופלם במכללת מישלב, תוכנית לימודים שכללה 7 קורסים ואמורה הייתה להמשך שנתיים. באלס שילמה, מראש, עבור כל תוכנית הלימודים בסך של 11,993 ₪ ולמדה בפועל קורס אחד בתוכנית. לאחר שבאלס לא צלחה את המבחן בקורס, הודיעה היא תחילה על רצונה "להקפיא" את הלימודים ובהמשך, בחודש פברואר 2013, ביקשה לבטל את הלימודים ולהשיב את החלק היחסי של יתרת שכר לימוד ששילמה בגין יתרת הקורסים שלא מימשה בסך 9,680 ₪. מכללת מישלב מצידה סירבה להשיב את היתרת הכספים. לפיכך, נאלצה באלס להגיש תביעה להחזר יתרת כספים כנגד מכללת מישלב.

להגנתה, טענה מישלב כי על פי כמות התלמידים הנרשמים היא מתחייבת כלפי מרצים, ואינה יכולה להשיב כספים לתלמידים המפסיקים את לימודיהם לאחר תחילת תוכנית הלימודים, בשל ההתחייבות שנטלה כלפי המרצים הממשיכים ללמד בתוכנית, כלפיהם מישלב מחויבת לספק בין 900-1000 שעות לימוד וכן כלפי התלמידים הלומדים בתוכנית ואשר כלפיהם מישלב מחויבת להמשכת הלימודים וההרצות כסדרן. לטענת מישלב שכר הלימוד ששילמה באלס מהווה חלק מתקציב הכיתה שלמדה בתוכנית, ולא נמצא עוד בחזקתה. עוד טענה מישלב כי בעת ההרשמה לתוכנית, חתמה באלס על חוזה לימודים סטנדרטי, לפיו לאחר תחילת הלימודים בתוכנית אין החזר כספי וכי היא נכונה, גם היום, לאפשר לבאלס לשוב ללימודים.

בית המשפט קיבל את התביעה בחלקה בקובעו כי בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) מקנה לצרכן זכות לבטל התקשרות בתוך 14 ימים מיום עשיית ההסכם. אולם, תקנות אלה אינן יוצרות הסדר שלילי המונע אפשרות ביטול בשלבים אחרים או בנסיבות אחרות. מדיניות נוקשה כמו זו המוצגת במסמך ההתקשרות הסטנדרטי לו טוענת מישלב, כזו שאינה מאפשרת, בשום מקרה תהא הסיבה אשר תהא, החזר כספי לאחר תחילת הלימודים, עלולה להיחשב כבלתי מוצדקת ואף כתנאי מקפח בחוזה אחיד שיש לבטלו.

עוד ציין בית המשפט כי למרות אינטרס מובן של מכללת מישלב כמוסד לימודי וכגוף מסחרי המונע משיקולים של עלות-תועלת וכדאיות כלכלית, להגן על עצמה מפני הפסד רווח הכרוך בהחזרת כספי שכר לימוד לאחר תחילת הלימודים, שומה על המישלב, ככל מוסד לימודי מסוגה שלא לנקוט במדיניות ביטול נוקשה, שאיננה מאפשרת לנרשמים אליהם, לתת ביטוי לאילוצים ולרצונות שונים שלעיתים מתבררים רק תוך כדי הלימודים, כשבתוך כך נגבים מהם סכומי כסף גבוהים. במצבים כאלה, נדמה כי מדיניות גורפת אשר שוללת את הזכות להשבת כסף ששילם, או לפחות חלקו, למי שמבטל את השתתפותו בתוכנית הלימודים, איננה ראויה ובנסיבות מסוימות אף עלולה להיחשב כמקפחת. לפיכך, בית המשפט חייב את מישלב להשיב לבאלס סך של 4,797 ש"ח שהם המהווים 40% משכר הלימודים ששולם על ידיה.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!