שלא יעבדו עליכם – בודקים ביחד את התלוש שכר

פורסם : 10/03/2016

בהתאם לחוק הגנת שכר, כל מעסיק מחויב בין היתר להנפיק תלוש שכר מפורט לעובד, כל חודש בחודשו. אולם, בפועל קיימים לא מעט מעסיקים שאינם מקפידים על החוק. לפעמים התלוש שנמסר לא משקף באופן נכון תשלומים שבוצעו, לפעמים התלוש לא נמסר לעובד כלל. בשנת 2009 נכנס תיקון לחוק, לפיו אם המעסיק לא ימסור במועד תלוש שכר או שימסור לעובד תלוש פיקטיבי יקנס בסכומים גדולים. גם בתי הדין לעבודה מחזיקים בעמדה דומה – המעסיק שלא מציית לחוק, יאלץ לשלם על כך ביוקר.

אז מה חייב להופיע בתלוש שכר?

1.    זהות העובד – על תלוש צריך להופיע שמו של העוב ומספר תעודת זהות שלו.
2.    פרטי המעביד -  כמו מספר התאגיד של החברה או עוסק מורשה, כתובת מקום העבודה.
3.    וותק - יש לבדוק כי התאריך תחילת העבודה שצוין על התלוש תואם לתאריך בו התחלם את העבודה. לפי תאריך תחילת עבודה מחשבים את הוותק המקנה זכויות סוציאליות שונות כמו: ימי חופשה, הבראה ופיצוים המגיעים לעובד בתום סיום יחסי עבודה.
4.    היקף המשרה – עובד יכול להיות מועסק בהיקפי משרה שונים (שעתי, יומי, חודשי). היקף משרה משפיע על חישוב זכויות סוציאיות שונות המגיעות לעובד.
5.    שכר בסיס שלפיו משולמת משכורת. השכר צריך לשקף באופן נכון את השכר שהתקבל על ידי העובד בהתאם לעבודה שבוצעה בפועל. מיותר לציין כי זכויות סוציאליות רבות נגזרות מהשכר ועל כן חשוב לבדוק כי תהיה התאמה בין השכר בתלוש לשכר בפועל. פערים בין השניים עלולים ליצור מכשולים משפטיים מורכבים בהמשך.
6.    החזרי נסיעות – המעסיק מחויב לשלם לעובד החזר נסיעה חעבודה וממנה עד לסכום מקסימום של 26.4 ליום  או לפי עלות כרטיסייה לכל הנסיעות הנדרשות או לפי עלות כרטיס "חופשי חודשי", לפי הזול מביניהם. נסיעות מחוץ לעיר המעסיק חייב לשלם במלואן.
7.    מספר ימי החופשה ויתרת ימי החופשה – יש  לשים לב, כי כמות ימי חופשה תלויה בהיקף המשרה, כלומר, אם אתם עובדים 5 ימים בשבוע או 6 ימים, וותק באותו מקום עבודה. כך למשל, עובד בעל ותק עד 4 שנים שעובד 5 ימים בשבוע זכאי ל-10 ימי חופשה שנתית לעומת עובד בעל אותו ותק ועובד 6 ימים בשבוע יהיה זכאי ל- 12 ימי חופשה שנתית.
8.    מספר ימי המחלה שנוצלו ויתרה שנשארה. לידע כללי, לאחר סיום יחסי עבודה לא ניתן לפדות את ימי המחלה הנותרים בכסף. מה שלא נוצל, נמחק. אלא אם אתם עובדי מדינה, אז תוכלו לקבל פדיון ימי מחלה.
9.    שעות עבודה – התלוש חייב לשקף באופן מדוייק את כמות שעות העבודה שהעובד ביצע בפועל. כמות שעות עבודה נוספות שבוצעו, נרשמות בתלוש בדרך כלל בשורה נפרדת. עבור שעתיים נוספות ראשונות זכאי העובד לתשלום של 125% משכר עבודה. כל שעה נוספת משולמת לפי 150% משכר עבודה. חישוב שעות נוספות מתבצע על בסיס יומי.
10.    ניכויים מהשכר על פי חוק  -בהתאם לחוק, משכר עבודה מנכים תשלומים שונים כמו פנסיה, מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות. חשוב לבדוק שהניכויים יורדים כנדרש וזאת על מנת למנוע סיטואציה בה הביטוח הלאומי יסרב לשלם תגמולים לאחר תאונת עבודה בגין אי הפרשת תגמולים כחוק. בעניין התשלומים לקרן פנסיה, יש לבדוק כי התשלומים שיורדים מהשכר מופקדים במלואם לקרן פנסיה. הדבר ניתן לבדוק לפי דוחות מחברת ביטוח אותם מקבלים בדרך כלל, אחד לרבעון.
11.    תנאים סוציאליים - כל עובד בהתאם לחוק או חוזה עבודה זכאי לתנאים סוציאליים שונים, כמו דמי הבראה וימי חופשה שנתית. יש לשים לב, כי אתם זכאים לדמי הבראה לאחר שנת עבודה ראשונה. דמי הבראה יכולים להיות משולמים לכם כל חודש בחודשו או בתשלום אחד בחודשי קיץ, בדרך כלל.
12.    ניכויים מיוחדים מהשכר  - כל הניכויים שיורדים מהשכר, חייבים להיות רשומים בתלוש באופן מפורט, אחרת משלא יופיע בתלוש, בעת הבעיה יהיה קשה להוכיח על קיומם. חשוב להדגיש כי לא כל הניכויים בתלוש השכר הינם חוקיים. חוק הגנת השכר קובע באופן מפורש מה ניתן לנכות משכרו של עובד ומה אסור. כמו כן, גם הניכויים מוגבלים בתקרת מקסימום.
13.    דרך התשלום -  בתלוש חייבת להיות מפורת דרך תשלום שכר. האם הכסף מועבר בהעברה בנקאית, בשיק או בדרך אחרת. במידה והמשכורת משולמת בהעברה בנקאית, בתלוש השכר צריכים להופיע פרטי חשבון בנק של עובד.
14.    שכר מינימום  - תלוש השכר צריך לכלול גם פירוט של שכר המינימום, על מנת שהעובד יוכל להתחקות אחר שכר המינימום הרלבנטי ולבחון האם הוא מקבל שכר כחוק.