דרישת המעסיק להחזר דמי הכשרה, האם הדבר חוקי?

פורסם : 31/03/2019

האם יש תוקף מחייב לסעיף בחוזה העבודה, שקובע שסיום עבודה תוך פחות משנה מתום ההכשרה שקיבל העובד יחייב אותו בעלות ההכשרה?

מדובר בסיטואציה די נפוצה: מעסיק מממן הכשרה לעובד ובתמורה דורש מאותו עובד להתחייב לתקופת העסקה מינימלית. קורה והעובד עוזב לפני, והמעסיק קונס. בדרך כלל, הקנס הוא עלות ההכרשה עצמה, אשר המעסיק מקזז במשכורת האחרונה של אותו עובד.
מצד אחד, המעסיק אשר משקיע משאבים בהכשרת העובד רוצה להגן על אינטרס להגטימי שלו – להפיק תועלת מהשכרתו של עובד לפחות לפרק זמן מינימלי, ובכך למנוע מצב שבו עובד יסיים את עבודתו ביוזמתו תוך זמן קצר לאחר סיום ההכשרה, כך שהמעסיק לא יזכה כלל ליהנות מפרי השקעתו.

מצד שני, קיים פער כוחות בין המעסיק ולבין העובד – העובד, שנמצא בתחילת דרכו, נאלץ להסכים לתנאי העסקה נחותים אשר נאלצים אותו להתחייב לתקופת העסקה ארוכה, ללא אפשרות של עזיבה.

מאחר ומדובר במקרים רבים שמגיעים לפתח בית הדין בנושא זה, החליט בית הדין לעשות סדר וקבע תנאים, בהם המעסיק מחויב לעמוד על מנת שיוכל לדרוש החזר עלות הכשרה.

אפרט לכם חלק מתנאיים העיקריים:

1. הבהרת משמעות של תניית החזר עלות הכשרה – לא די כי הסעיף מופיעה בהסכם עבודה. על המעסיק חלה חובה לוודא כי העובד קיבל הסבר והבין במפורש כי, במידה ויעזוב לפני תום תקופת התחייבות, הוא יאלץ להחזיר לחברה את עלות ההכשרה.
  2. מהות ההכשרה – לא בגין כל ההכרשה שעבר העובד המעסיק יוכל לדרוש השבת העלות. ככל שמדובר בהכשרה מיוחדת והמעסיק נדרש להשקיע משאבים מיוחדים ויקרים בהכשרת העובד, כך לסעיף התחייבות יהיה תוקף. לפיכך, בגין "חפיפה קצרה" שנעשתה במקום עבודה בין העובדים, לא ניתן יהיה לדרוש עבורה השבת דמי הכרשרה.
  3. הדדיות בחובות – על מנת שהמעסיק יוכל לחייב את את העובד לתקופת עבודה מינימלית, הוא מצידו גם חייב להתחייב להעסיק את העובד במשך תקופה מינימלית. זאת אומרת, התחייבות חייבת להיות דו צדדית.
  4. סבירות תקופת ההתחייבות – על מנת שהמעסיק יוכל לחייב את העובד לתקופת העסקה, התקופה צריכה להיות סבירה, בהתחשב בהשקעה של המעסיק ובאינטרסים של הצדדים. כך, למשל, המעסיק לא יוכל לחייב את העובד לתקופת העסקה ארוכה, אם ההשקעה בהכשרה היתה "חפיפה קצרה" בלבד.
  5. עלות ההכשרה למעסיק – ככל שעלות ההכרשה גבוהה, כך אורך תקופת ההתחייבות תהיה יותר לגיטימית.
  6. תועלת ההכרשה לעובד – על מנת שהמעסיק יוכל לחייב את העובד בתקופת ההתחייבות, ההכשרה צריכה, בסופו של יום, להקנות לעובד מיומנויות שבהן יוכל להשתמש בעתיד.

לסיכום, ככלל, אם בהסכם העסקה שלכם קיים סעיף של התחייבות לתקופת העסקה מינימלית, הנכם מחויביים לעמוד בו. יחד עם זאת, "חפיפה קצרה" והתחייבות העובד לעבוד לתקופה ארוכה ללא אפשרות עזיבה, למשל, הופכת את הדרישה להחזר עלות כלא סבירה.

בכל מקרה, לפני שתחליטו לנקוט בצעדים, מומלץ להיוועץ בעורך דין על מנת לעמוד על זכויותכם באופן מלא.