זכויות עובדים בתקופת קורונה

פורסם : 15/04/2020

האם המעסיק רשאי להוציא עובד לחל"ת? האם הוא מוייב להחזיר אותו בסוף החל"ת? האם העובד זכאי לדמי אבטלה ומהי עבודה מתוך הבית? כל התשובות לשאלות אלו ועוד בכתבה הבאה.

המשבר של היום שינה את המציאות והתוכניות של כולנו. לאור הסגר שהוטל, הרבה עסקים נסגרו ועובדים נשלחו לחופשה בלי לדעת האם יחזרו למקום עבודה ומי ישלם להם את הזכויות המגיעות לפי חוק. בכתבה זו נעשה סדר לגבי זכויות בתקופה זאת.

מהו חל"ת והאם ניתן לשלוח אותי ללא הסכמתי?

חל"ת זו חופשה ללא תשלום ויכולה להיות לזמן בלתי ידוע. בזמן זה, המעסיק אינו משלם את השכר ואת זכויות הסוציאליות המגיעות לעובד, כגון הפרשות פנסיוניות ותשלומים לביטוח לאומי, יחד עם זאת נשמרים יחסי עבודה בין הצדדים, ולמעשה, העובד רשאי בתום התקופה לחזור לעבודה לתפקיד הקודם או דומה לו.

לאור המצב, המעסיק רשאי להוציא את העובד לחופשה ללא תשלום בלי הסכמתו. אבל, מאחר והוצאה לחופשה כפויה נחשבת כהרעת תנאי עבודה, העובד רשאי להתפטר ולהיחשב כמפוטר.

איזה תשלומים מגיעים לי אם יצאתי לחל"ת?

לעובד כיום עומדת זכות לקבל דמי אבטלה ללא צורך במימוש ימי החופשה הקיימים לו, בכפוף לרישום גם בלשכת תעסוקה. לאור המצב, העובד שעבד רק 6 חודשים מתוך 18 חודשים אחרונים ואף עובד שמעל גיל 67, זכאי לתשלום דמי אבטלה.

על מנת להגיש תביעה לביטוח לאומי יש צורך לקבל ממעסיק אישור על הוצאת עובד לחל"ת ואישור על תקופת העסקה ופירוט שכר. את הטפסים אלו יש להגיש יחד עם התביעה לאבטלה באתר של ביטוח לאומי ובמקביל להירשם ללשכת תעסוקה, גם דרך האתר.

האם המעסיק יכול לדרוש ממני לעבוד מהבית?

עבודה מהבית לא מעוגנת בחוק, והכל תלוי בהסכמה בין הצדדים. ככל שהעבודה מאפשרת זאת ולעובד יש ציוד נדרש כמו למשל מחשב נייד או טלפון של העבודה, אין מניעה כי העובד ימשיך את עבודתו מהבית.

במקרה זה, העובד יהיה זכאי לכל הזכויות הסוציאליות (דמי הבראה, חופשה ומחלה, הפרשות פנסיוניות) כמו כל עובד שכיר רגיל. ההבדל היחידי הוא כי עובד מהבית אינו יכול לדרוש דמי נסיעה.

האם המעסיק חייב בהחזר הוצאות עבור עבודה מהבית?

הכל תלוי בהסכמה בין עובד למעסיק. כמובן, כל ההסכמות עדיף להעלות על הכתב, לרבות עניין של החזר הוצאות.

מה קורה עם רכב וטלפון סלולרי בזמן החל"ת?

בעיקרון, המעסיק יכול לדרוש מהעובד להחזיר את הרכב וטלפון, שכן אם הרכב וטלפון ניתנו לעובד לצורך העבודה, אז בחל"ת אין צורך בהם. יחד עם זאת, ניתן להגיע להסכמות מול המעסיק ולהשאיר את הרכב ואת הטלפון לזמן החל"ת. חשוב שכל ההסכמות יהיו מפורטות בכתב.

מה קורה עם זכויות סוציאליות בזמן החל"ת?

בזמן החל"ת המעסיק אינו מחויב להמשיך לשלם לעובד זכויות סוציאליות. לכן, במידה ועובד מעוניין כי בזמן החל"ת לא ייקטע הרצף הפנסיוני, הוא חייב לבצע הפרשות פנסיוניות בעצמו.

לגבי דמי ביטוח בריאות ותשלום לביטוח לאומי, אז כספים אלו מנוכים מדמי אבטלה.

האם המעסיק רשאי להוציא אותי לחופשה מרוכזת על חשבון ימי חופשה השנתית?

בעיקרון, כן. אבל המעסיק חייב לתאם זאת עם העובד ולתת הודעה מראש לפחות 14 יום לגבי תאריך תחילת חופשה. כאשר מדובר בחופשה של פחות מ-7 ימים, אין חובת מתן הודעה מראש.

התנאי הנוסף הוא, כי לעובד נצברו ימי חופשה. במידה והעובד מימש את כל ימי החופשה השנתיים או חלק מהם, אז המעסיק אינו רשאי להוציא לחופשה את העובד כנגד רצונו. אם בכל זאת החליט להוציא, הוא מחויב לשלם לעובד שכר במהלך החופשה עבור אותם ימים. כמו כן, המעסיק אינו רשאי לנכות ימי החופשה ממכסת ימי החופשה שהעובד יצבור בעתיד.

האם המעסיק רשאי שלא להחזיר אותי לעבודה?

כן, אבל אם אין בכוונת המעסיק להחזיר את העובד בתום סיום חל"ת לעבודה, הוא מחויב לזמן את העובד לשימוע. כאשר מדובר בעובדת בהריון, המעסיק חייב לקבל מראש היתר ממשרד העבודה.