איך לתבוע את המעסיק שלך: ידע חיוני לעובדים שרוצים להגן על זכויותיהם

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 17/08/2023

כולנו כשכירים הינו בסיטואציה בה הפרו זכויות שלנו בעבודה, בין אם איחור ניכר בתשלום שכר עבודה לבין אי ביצוע הפרשות פנסיות כלל. בגלל חוסר הבנה וידע מה לעשות בסיטאציות אלו, הרבה מאיתנו וויתרו וחלק נקטו בהליכים , למרות כי היה ניתן לפטור את הבעיה בדרך פשוטה יותר. אם אתם רוצים להתנהל נכון בסיטואציה הבאה שלכם, כדאי לכם לקרוא את הכתבה הבאה.

 

איפה תובעים וכמה זמן מתנהל הליך אם תחליטו  לתבוע?

תביעות בסכסוכי עבודה ניתן להגיש רק בבתי הדין האזורים לעבודה. זאת אומרת, גם אם הסכום התביעה נמוך, לא ניתן להגיש את התביעה בבית המשפט לתביעות קטנות ועדיין תצטרכו לתבוע בבית הדין האזורי לעבודה.

ההליך המשפטי מסתיים בדרך ככל תוך שנה וחצי ועד שנתיים. אם יוגש ערעור, ההליך יכול להימשך שלוש שנים פלוס.

 יש אפשרות לקצר את ההליך?

אם התביעה שלכם קטנה, זאת אומרת עד ל25,000 ש"ח, נכון להיום (הסכום יכול להשתנות ותמיד מומלץ לבדוק לפני הגשת התביעה), וסוגיות בתביעה מתייחסות רק לשכר עבודה, ללא דיון בנושאים אחרים, כגון פיטורים או התעמרות בעבודה. הדיון המהיר יתנהל במצב דברים זה בפני רשם, והתליך אורך חודשים בודדים בלבד.  

לרוב, לאחר הגשת התביעה בית הדין מזמין את הצדדים לישיבת גישור בפני נציגי ציבור. מטרת הפגישה היא להביא את שני הצדדים לפשרה ובכך לחסוך לעצמן את ההליך השיפוטי וההוצאות הכרוכות בכך.

מתי מומלץ להגיש תביעה?

במידה והפרו זכויותכם הבסיסיות המעוגנות בחוק, כגון אי תשלום שכר עבודה, פיצויי פיטורים, ימי חופשה ומחלה ועוד. אבל, לפני שאתם מגישים תביעה, עדיף לפנות למעסיק בכתב ולנסות להגיע לפשרה. במידה וכל המאמצים לא צלחו, אז מומלץ להתחיל בהליך משפטי.

אם אגיש תביעה ייפטרו אותי?

החוק אוסר על המעסיק לפטר את העובד בגלל שהגיש תביעה. אולם, בפועל, הרבה מעסיקים מוציאים סיבות לפטר את העובד שכביכול לא קשורות לתביעה. במקרה כזה, בית הדין לא ממהר להחזיר את העובד לעבודה, אלא מעדיף לחחיב את המעסיק בפיצויים מוגדלים.

 

איך ניתן להגביר סוכויי הצלחה בתיעה שלי?

אם החלטתם להגיש תביעה, חשוב לגבות את כל הטענות במסמכים רלוונטיים ובתיעוד כתןב המוכיח את הנזק הנגרם, ככל שאפר.

מומלץ להצייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום על מנת לבחון את המקרה ואף להיעזר בניסוח התביעה. תביעה שמנוסחת בצורה מדוייקת תעזור לכם להתנהל גם אם החלטתם לגשת להליך המהיר.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!