התפטרות עקב מצב בריאותי

פורסם : 07/08/2023

רבים מבין העובדים נאלצים להתפטר מעבודתם בשל התדרדרות במצב הבריאות שלהם או של קרובי משפחה. במיוחד עבור אלה שעבדו בארגון במשך שנים רבות והחוק מתחשב בהם כעובדים בעלי זכויות סוציאליות משמעותיות, התפטרות במצב זה היא לא משהו שאפשר לעשות באופן ספונטני. איך מתפטרים באופן נכון? איזה זכויות מגיעות לעובד ומי משלם? על שאלות אלו ועוד אענה בכתבה הבאה.

מה החוק קובע?

החוק קובע כי עובד או בן משפחתו שהתדרדר מצבם הבריאותי והעובד אינו יכול להמשיך לעבוד בגלל זה, רשאי להתפטר ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים ולעוד תשלום זכויות סוציאליות המגיעות לו כמו לעובד שפוטר.

מי נחשב לבן משפחה?

• בן או בת זוג של העובד\ת, לרבות ידוע\ה בציבור
  • ילדים
  • הורים
  • נכדים וסבים של העובד, או הוריהם של בני\בנות זוגם, אם הם גרים עם העובד ועיקר כלכלתם עליו.

מי זכאי לקבל פיצויים?

עובד שהתפטר בשל הרעת מצב בריאותי או של בן משפחתו יהיה זכאי לקבל פיצויים אם עבד למעלה משנה אחת אצל אותו מעסיק. כדי להוכיח את הקשר בין המצב הבריאותי להתפטרותו, על העובד להציג מסמכים רפואיים. אין חשיבות לשאלה האם העבודה גרמה להתדרדרות הבריאות.

איך מתפטרים?

אם החלטתם להתפטר בשל ליקויי בריאות, הנכם חייבים להודיע למעסיק בכתב ובמראש כמה זמן לפני התפטרות, בהתאם לפרק זמן הקבוע בחוק. המטרה היא לאפשר למעסיק להציע לכם תנאי עבודה שיתאימו למצבכם הבריאותי.
יחד עם זאת, אינכם חייבים לקבל כל הצעה של מעסיק, אלא רק לזאת שמתאימה ליכולותיכם. בנוסף, הנכם נדרשים לשלוח למעסיק מסמך רפואי שמאשר שאנכם יכולים להמשיך בעבודתכם הנוכחית בשל המצב הרפואי. את המסמך הרפואי אפשר לקבל מרופא תעסוקתי, מרופא משפחה או מרופא מומחה.

איזה תשלומים מגיעים לעובד שהתפטר?

במצב של פיטורים עקב מצב בריאותי העובד נחשב כמפוטר, ולפיכך תהיו זכאים לכל התשלומים לרבות, פיצויי פיטורין, דמי הבראה, פדיון חופשה ועוד.

המעסיק מחוייב לבצע גמר חשבון בתלוש האחרון ולשלם את כל הזכויות הסוציאליות המגיעות לכם.
בנוסף, אם תחליטו להתפטר, תוכלו לקבל דמי אבטלה מיום הראשון של סיום עבודה, ללא צורך בהמתנה של 90 יום.