זכויות עובדים בראש השנה האזרחית – "נוביי גוד"

פורסם : 21/12/2021

בין אם אתם חוגגים נוביי גוד או סילבסטר, חשוב שתהיו מודעים לזכויות המגיעות לכם ממקום העבודה: למי מגיע יום חופש? האם המעסיק יכול לסרב לאשר חופשה? תשובות לשאלות אלו ועוד, הכל בכתבה הבאה.

שנת 2021 – שנה שהיתה לא פשוטה עומדת אוטוטו להסתיים. רובנו כבר יודעים איפה נחגוג את ערב השנה החדשה, אך מה אתם מתכננים לימים שלמחרת? לקחת יום חופש או לצאת לבודה?

בהתאם לחוק, חג סילבסר או נוביי גוד, זה חג נוצרי. כל מי שמשתייך לדת הנוצרית מקבל את עיקר ההטבות בנושא זה. זאת לעומת מי שחוגג את הנוביי גוד, אשר זכאים לבקש יום חופש באותו יום – 1 לינואר, על חשבון ימי מכסת החופשה השנתית.

1 לינואר נחשב לפי החוק כאחד משני ימי הבחירה המגיעים לעובד. ימי הבחירה, אלו ימי חופשה שבהם עובד זכאי לצאת לחופשה, ללא צורך בהסכמת המעסיק. החוק קובע רשימת ימי חופשה לעובד, ומהם 1 לינואר יכול להיות יום חופשה לבחירה. כמובן, ימי חופשה אלו הם על חשבון מכסת החופשה השנתית.

האם מגיע לי יום עבודה מקוצר בערב נוביי גוד?

עובדים נוצרים, אשר בחרו את החגים הנוצריים כימי החג שלהם, זכאים ליום עבודה מקוצר בערב החג  - 31 בדצמבר. יום העבודה המקוצר נע בין 5 ל-7 שעות עבודה, בהתאם לנוהג המקובל במקום העבודה.

האם ניתן לצאת לחופשה גם בחגים יהודייים וגם בנוצריים?

לפי חוק, אין אפשרות לפיה עובד יוכל להיעדר מעבודתו בחגים יהודיים וגם בחגים נוצרייים, בתשלום. אם העובד נוצרי ובוחר את החגים הנוצריים כימי חג שלו, הוא חייב לעדכן על כך את המעסיק. כך, הוא יהיה רשאי להיעדר מעבודתו בחגים נוצריים, גם אם במקום עבודתו נהוג לעבוד בחגים שאינם יהודיים.

אבל, בחגים יהודיים, אותו עובד יצטרך להגיע לעבודה, במידה ומקום עבודה יהיה סגור, אז הוא יצטרך לצאת לחופשה על חשבון מכסת החופשה השנתית. לא ניתן להיות זכאי לכפל תשלום של שכר או דמי חגים (עבור החגים הנוצריים ועבור החגים היהודיים).

האם אני יכול לקחת יום חופש ב31 לדצמבר?

עובדים בני כל הדתות רשאים לקחת יום חופש בערב ראש השנה האזרחית. התנאי הוא להודיע על כך למעסיק 30 יום מראש. אם במקום עבודתכם נהוג אחרת, אז ניתן גם בהתראה יותר קצרה. עדיף לבקש את החופשה בכתב.

אם החלטתם לצאת לחופשה ביום זה, כדאי לדעת כי מגיע לכם תשלום מלא, על חשבון ימי מכסת החופשה השנתית. אם אין לכם ימי חופשה צבורים, המעסיק יכול לנכות את יום החופשה מימי חופשה העתידיים, או לחילופין, לנכות את יום זה משכר עבודה.

האם מעסיק יכול להוציא אותי לחופשה כפויה?

אם מעסיק החליט לסגור את מקום העבודה בערב חג ולשלוח את העובדים לחופשה ללא הסכמתם, הוא מחוייב להודיע על כך מראש ובתנאי שיש לעובד ימי חופשה צבורים. במידה, ולעובד אין ימי חופשה צבורים, המעסיק מחוייב לשלם על יום זה באופן מלא.

מי זכאי לתוספת שכר עבור עבודה במהלך החג -  1 לינואר?

עובדים נוצרים שעבדו במהלך החג -1 בינואר, זכאים לקבל עבור עבודתם בחג לפחות 150% משכרם (תוספת של 50% לשכרם הרגיל עבור אותו יום). בנוסף הם זכאים ליום מנוחה חלופי או שעות מנוחה חלופיות ביום אחר ("מנוחת פיצוי"). זאת לעומת עובדים שאינם נוצרים, אשר יקבלו שכר רגיל ללא כל תוספת עבור עבודתם במהלך החג.

האם המעסיק רשאי לסרב לתת יום חופש ב1 לינואר?

אם הודעת למעסיק מראש לצאת לחופש ב1 לינואר, הוא אינו יכול לסרב לבקשתכם.