עיכוב טיסה - 9 דברים שכל נוסע חייב לזכור לפני עליה למטוס

פורסם : 17/03/2016

החלטתם לטוס לחופשה? אז לפני שאתם אורזים ומזמינים מונית לשדה תעופה, מומלץ לקרוא את הכתבה. כדאי לכם. אנסה לתת לכם כמה טיפים מה לעשות אם טיסה תתעכב: למי לפנות? מה לבקש? ומתי תהיו זכאים לפיצוי כספי? אז, אם החלטתם לוותר, אל תגידו שלא ידעתם שמגיע לכם.

החלטם לטוס לחופשה חלומית. בטח תיכננתם אותה הרבה זמן או שאולי מדובר בחופשה ספונטנית. רכשתם כרטיסים, הזמנתם בית מלון ובמחשבות שלכם אתם כבר שם, מטיילים בין רחובות צרים ומתיישבים בבית קפה לצהריים. הגעתם לשדה התעופה ולהפתעתכם מודיעים לכם כי הטיסה מתעכבת. בטח אם טסתם לחו"ל, אתם זוכרים איך ההרגשה של המתנה שנמשכת כנצח.
בפעם הבא שהדבר קורה, תזכרו שיש מה לעשות.

1.    במקרה של עיכוב טיסה, זכאי הנוסע לקבל הטבות ואף פיצוי כספי במקרים מסוימים. הדבר מעוגן בחוק שירותי תעופה וחל על כל הטיסות שממריאות מארץ או לארץ. זאת ועוד, החוק לא מבדיל בין סוג הטיסות, כלומר אין זה משנה אם טסתם בטיסה ישירה או טיסת שכר או לואוקוסט.

2.    במצב בו הטיסה המריאה באיחור של שעתיים ומעלה מהשעה הנקובה בכרטיס טיסה המקורי, הנוסע זכאי לקבל מזון ושתייה, שתי שיחות טלפון או משלוח הודעת במייל או פקס, לפי בחירה. כמובן מדובר בהטבות ללא תשלום.

3.    כבר לילה ואתם עדיין ממתינים לטיסה ועברו 5 שעות ואף יותר? אז אתם לא צריכים להעביר את הלילה על כיסאות. בהתאם לחוק, הנכם זכאים לאירוח בבית מלון ושירותי הסעה, ללא תשלום. תוכלו לממש את זכאותכם במידה ואיחור זה לא נגרם בשל שביתה.

4.    דרך אגב, לאחר 5 שעות המתנה, הנכם זכאים לקבל חזרה את עלות כרטיס הטיסה או כרטיס טיסה לטיסה חלופית. אל תצפו לגם וגם. אם בחרתם לטוס בטיסה חלופית או להמתין ולהמריא לטיסה שמתעכבת, לא תהיו זכאים להחזר כספי. תהיו החלטיים. אם בחרתם לבטל את הטיסה, תקבלו את ההחזר הכספי תוך 21 ימים ממועד פניה לחברת תעופה.

5.    עברו 8 שעות וטיסתכם עדיין לא המריאה או בוטלה? במצב דברים אלו מגיע לכם פיצוי כספי ששיעורו תלוי מרחק בין היעד המצוא ליעד הסופי. הסכומים נעים בין 1,290 ש"ח ליעדים קרובים (עד 2,000 ק"מ) ועד 3,100 ש"ח ליעדים רחוקים (מעל 4,500 ק"מ). על מנת לקבל את הפיצוי, עליכם לפנות בכתב לחברת התעופה. תוך 45 יום, הינכם חייבים לקבל את הכסף.

6.    אם אתם חושבים כי נציגי חברת תעופה ירוצו בינכם עם מגשי מזון ושתיה תוך הסברת כל האופציות העומדות בפניכם, זה לא יקרה. עליכם לפנות לנציג חברת תעופה בעצמכם ולבקש את מה שמגיע לכם. החוק לצידכם. לא מצליחים לאתר את הנציג? הוא שם. בהתאם לחוק, כל חברת תעופה המפעילה טיסה מהארץ או לארץ, מחויבת כי נציג מטעמה יהיה נוכח בשדה התעופה לפני כ-3 שעות לפני המראה וכ-30 דקות אחרי.

אה, ודרך אגב, כאשר אתם רוכשים כרטיס טיסה, סוכן נסיעות וחברת תעופה מחויבים למסור לכם פרטים בדבר מקום הימצאותו של נציג בשדה העופה לצורך סיוע במימוש זכויותכם. אל תוותרו על קבלת מידע זה. כשאתם מותשים, לאחר כמה שעות המתנה, לא תהיה לכם סבלנות ומצב רוח להסתובב בכל שדה התעופה בחיפוש הנציג.

7.    מתעלמים מפניותכם? אף אחד לא הבטיח לכם כי הדרך למימוש הזכויות תהיה פשוטה ומהירה. למחוקק היו כוונות טובות. החוק מטיל חובה על חברות התעופה ליידע אותכם בדבר זכויותכם, בהצגת מודעה שתהיה גלויה ומפורטת. בפועל, הדבר לא קורה. לא שרק לא מיידעים, אלא גם  מסרבים להעניק.

במצב דברים אלו, אם תרצו להגיש תביעה, ממליצה לכם לתעד את כל הפניות אל נציג שדה התעופה. אם תוכלו להציג בפני בית המשפט תיעוד כי פניותכם בקבלת הטבות, נדחתו, תוכלו לבקש פיצוי כספי. במקרים כאלה, בית המשפט יכול לחייב את חברת התעופה, שלא העניקה את ההטבות להם זכאי הנוסע  עקב איחור טיסתו, בפיצוי כספי עד לסך של 10,350 ש"ח, וזאת ללא הוכחת נזק.

אם החלטת לתבוע, אל תתעכבו. בהתאם לחוק תוכלו להגיש את התביעה תוך 4 שנים ולא 7. אחרת התביעה תתיישן.

8.    האותיות הקטנות. לפני שאתם רצים להגיש תביעה, תכירו את הסעיף. לא כל טיסה שמתעכבת או בוטלה, מזכה אותכם בפיצוי כספי. כלומר, למזון ,שתיה ולינה כן תהיו זכאים. אלא שפיצוי כספי הוא תלוי נסיבות. אם העיכוב או ביטול טיסה נבעה מהשביתה או מנסיבות שלא נמצאות בשליטתם של חברות תעופה (מזג אוויר סוער או תקלות טכניות חריגות), לא תהיו זכאים לפיצוי.

זאת ועוד, אם חברת התעופה הודיע לכם 14 יום מראש על ביטול או שינוי מועד המראה, לא ניתן לדרוש את פיצוי הכספי.

9.    לא הכל אבוד. על מנת להשאיר לכם "טעם טוב", אגלה לכם פרט קטן נוסף (לרובכם, זה אכן יהיה גילוי). אם החלטתם לטוס לאירופה, כדאי לכם להכיר את תקנות האירופיות. עדיף לעשות זאת לפני הטיסה, אבל אפשר גם בעת ההמתנה. אתם בטח שואלים "למה כדאי?" חשוב להכיר אותן, כי מבחינת זכאות לקבלת פיצוי כספי קיים יתרון מסוים בתקנות האיחוד האירופי לעומת החוק הישראלי. כך, למשל בהתאם לתקנות, ניתן לקבל פיצוי כספי לאחר עיכוב של  3 שעות לעומת המתנה של 8 שעות בהתאם לחוק הישראלי.