הצעת חוק חדשה: המעסיק יחויב לצרף לתלוש השכר את פירוט השעות החודשי של העובד

פורסם : 21/04/2016

כיום, למרות שהחוק מחייב את המעסיק לנהל רישום שוטף של שעות העבודה, הוא אינו מחייב אותו למסור את המידע לעובד, כך שהעובד אינו יכול לדעת אם הסכומים שקיבל משקפים את כל התמורה שלה הוא זכאי על פי חוק, בין היתר עבור שעות נוספות ושעות המנוחה השבועית.

כיום, למרות שהחוק מחייב  את המעסיק לנהל רישום שוטף של שעות העבודה, הוא אינו מחייב אותו למסור את המידע לעובד, כך שהעובד אינו יכול לדעת אם הסכומים שקיבל משקפים את כל התמורה שלה הוא זכאי על פי חוק, בין היתר עבור שעות נוספות ושעות המנוחה השבועית.

במצב של היום, חוקי עבודה מחייבים את המעסיק לנהל רישום שוטף של שעות עבודתו בפועל של העובד, ובו פירוט שעות עבודה, שעות מנוחה שבועית, שעות נוספות, גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה השבועית. ברוב המקרים הרישום באמצעות "החתמת כרטיס" במקום העבודה. אם הרישום לא נעשה באמצעים אלקטרוניים, על הרישום להיחתם מדי יום בידי העובד ולהיות מאושר בחתימת אחראי שהמעסיק מינה לכך. יחד עם זאת, החוק אינו מחייב את המעסיק למסור לעובד את הרישום שעות, ושעל בסיסו מחושב שכרו של עובד.

בהיעדר קבלת פירוט שעות העבודה החודשיות בהן עבד בפועל, העובד איננו יכול לדעת אם הסכומים שקיבל, כמפורט בתלוש השכר שלו, אכן משקפים את שעות העבודה, את השעות הנוספות ואת שעות המנוחה השבועית, בהן עבד בפועל, ושבגינן הוא זכאי לתשלום על פי החוק, והאם באמת קיבל את כל התמורה לה הוא זכאי מכוח החוק. במקרים רבים, פניה למעסיק לקבלת פירוט חודשי של שעות עבודה, נדחת בטענות שונות. קיימים אף מקרים, בהם פניה למעסיק לקבלת רישום שעות מסתיימת בפיטוריו של עובד.

הצעת החוק החדשה נועדה לקדם שקיפות ולאפשר לעובדים לוודא שאכן הם מקבלים את מלוא התשלום עבור שעות העבודה שבהן עבדו בפועל, השעות הנוספות שביצעו ושעות המנוחה השבועית שבהן עבדו. בדברי ההסבר של הצעת החוק החדשה מודגש כי לתשלום המשולם לעובד עבור שעות העבודה השפעה גם על תשלומים אחרים, כגון חופשה, מחלה, דמי הבראה, הפרשות פנסיוניות, ועוד, ומכאן שליכולת של העובד לוודא שהוא מקבל את השכר המגיע לו יש השפעה רבה גם על יתר זכויותיו של העובד מכוח דיני העבודה.

אם הצעת חוק תעבור בכנסת, המעסיק יחוייב לצרף לתלוש השכר החודשי. במידה והמעסיק לא ימלא את הוראות החוק, מוצע להטיל סנקציה על המעסיק בגין אי מסירה של פירוט השעות החודשי, בדומה לסנקציה המוטלת כיום בגין אי מסירת תלוש שכר – קנס פלילי בסך של 16,825 ש"ח ופיצוי אזרחי עד כ-5,000 ש"ח.