הרעו לכם תנאי עבודה? אולי מגיע לכם פיצויים

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 11/07/2016

תובע, פדריק דנאר תבע את מעסיקו, חברת הבשמים InterParfums, בסך 400,000 דולר כפיצוי בגין שיעמום שחש בעבודה, כך פורסם בעיתון "וושינגטון פוסט" שציטט את מדיה הצרפתית.

התובע, פדריק דנאר תבע את מעסיקו, חברת הבשמים InterParfums, בסך 400,000 דולר כפיצוי בגין שיעמום שחש בעבודה, כך פורסם  בעיתון "וושינגטון פוסט" שציטט את מדיה הצרפתית.

דנאר טען בכתב תביעתו כי החברה בה עבד 4 שנים העבירה אותו לתפקיד יותר נחות על מנת לגרום לו להתפטר. זאת מאחר וקודקס צרפתי מאוד מגן על זכויותיו של עובד ובכך מקשה על מעסיקים לפטר את העובדים די בקלות. בסופו של יום, החברה פיטרה אותו בעצמה, וזאת לאחר שדנאר עבר תאונת דרכים ונאלץ לצאת לחופשת מחלה ארוכה.

דנאר הוא לא היחיד שלא היה מרוצה מעבודתו. על פי מכון הסקרים, שביעות הרצון של העובדים הישראלים ממקום עבודתם נמוכה במיוחד. שיעור העובדים החשים מרוצים מעבודתם עומד על כ- 5% בלבד. לעומת זאת, שיעור העובדים הלא מרוצים הוא 73%.

לפני שאתם רצים לבית הדין לתבוע את המעסיק, כדאי לכם להכיר את החוק הישראלי.
החוק ישראלי מכיר בסיטואציה בה חוסר סיפוק בעבודה ואי קידום לתפקיד בכיר יותר יכולים להיחשב כהרעת תנאי עבודה. על מנת להוכיח כי אכן היתה הרעת תנאים המזכה אותכם בפיצויים, יש להראות כי המעסיק הפלה את העובד לרעה בהעלאת שכר, תנאים סוציאליים, בהתקדמותו לתפקיד יותר בכיר, בלא צידוק. יחד עם זאת, לא תוכלו לתבוע את המעסיק אם סירב להעלות את שכר העבודה, אלא אם הובטח לכם במפורש בהסכם העסקה.

אם כבר נגענו בהרעת תנאי עבודה, החוק מכיר במקרים נוספים, אותם ניתן לראות כהרעת תנאי עבודה.

1.    אי תשלום זכויות סוציאליות - אי תשלום שעות נוספות, דמי חופשה וחג, דמי הבראה, הפרשות פנסיוניות.
2.    פגיעה פיזית, מנטלית או מילולית בעובד
3.    פיגורים חוזרים ונישנים בתשלום שכר עבודה
4.    שינוי חוזה עבודה או צו הרחבה: תנאים ירודים או פחותים מאלה שנקבעו בחוזה העבודה, או צו הרחבה הפוגע בתנאים הקיימים, נחשבים כהרעה בתנאי עבודה.
5.    הפחתת שכר עבודה או שלילת זכאות לשכר, אפילו אם נעשתה בהסכמת העובד אינה חוקית לאכיפה.
6.    שינוי מקום עבודה: דרישה מעובד לשינוי המיקום הגיאוגרפי של מקום העבודה כדי מרחק העולה על 40 ק"מ.
7.    שינוי זמני העבודה: בדומה לשינוי במקום עבודה, מהווה הרעה מוחשית בתנאי עבודה. כך למשל, כשסוכמו שעות עבודה מראש בין המעסיק לעובד, ושינוי בשעות ימנע מהעובד להשיג הכנסות נוספות, או למלא התחייבויות אחרות.
8.    שינוי בהיקף עבודה: שינוי מהותי בהיקף העבודה, שניתן להוכיחו יכול להוות הרעה בתנאים.

רגע לפני שאתם מתפטרים, תבדקו האם התראתם בפני המעסיק על ההרעה. החוק מחייב להתריע ולתת למעסיק הזדמנות להפסיק ולתקן את ההרעה. במידה והמעסיק ממשיך בהפרת זכויותכם, הנכם רשאים להתפטר ולדרוש תשלום פיצויי פיטורים, בהתאם לחוק.

שינו לכם תנאי עבודה? תבדקו איתנו, אולי מגיע לכם פיצויים.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!