בעל מסעדת דגים חויב לפצות טבח בסך כ-160,000 ש"ח מאחר ולא שילם לו זכויות סוציאליות במשך כל תקופת העסקה

פורסם : 02/08/2016

העובד שעבד כטבח במסעדת דגים, התפטר והגיש תביעה לפיצוי פיטורים ותשלום זכויותיו סוציאליות. בית המשפט קיבל את התביעה וחייב את בעל המסעדה לשלם לעובד סך כ-160,000 ש"ח בקובעו כי חוסר הנכונות של המעסיק לתקן את מחדליו גם לאחר ההתפטרות, קמה לעובד הזכות להתפטר בדין מפוטר מחמת תנאי העסקה בהם לא ניתן לדרוש ממנו להמשיך ולעבוד בהם.

התובע, מר חוסיין סרחאן, עבד במסעדת דגים כ-12 שנה, תחילה כעובד כללי במטבח, ולאחר מכן כטבח. שעות עבודה שלו כללו ימי שישי ושבת. בעקבות קטטה אלימה שקרתה בסביבת המסעדה, בה סרחאן היה מעורב, ולאיומים מפורשים על חייוה, תפטר הוא מעבודתו. לאחר התפטרותו הגיש סרחאן תביעה לפיצויים. בתביעתו הציג  סרחאן שלל טענות בנוגע לפגיעה מתמשכת בזכויות סוציאליות שונות, מבלי שמעסיקו טרח לתקן את התנהלותו, חרף פניותיו הרבות של סרחאן אליו בעניין זה.

מעסיקו טען מנגד, כי סרחאן עבד לכל היותר 7 שעות ביום. לטענתו, סרחאן נטש את מקום עבודתו לאלתר ללא מתן התראה בעניין או הודעה מוקדמת כדין, בנסיבות שאינן מזכות אותו בפיצויי פיטורים. יחד עם זאת, הודה מעסיק שלא שילם לעובדיו זכויות מסוימות, עקב מצב כלכלי קשה.

בית הדין קיבל את תביעה וחייב את בעל המסעדה לפצות את סרחאן בסך של 160,000 ש"ח בקובעו כי המעסיק הקפיד, בלשון המעטה, על מילוי חובותיו הבסיסיות כלפי עובדיו בכלל והתובע בפרט. בית הדין השתכנע כי המעסיק לא ניהל רישום נוכחות לימי ושעות העבודה של עובדיו, לא מסר הודעה בכתב בדבר תנאי ההעסקה, אינו נוהג למסור תלושי השכר באופן שוטף, ואף הודה כי תלושי השכר אינם משקפים נאמנה את התשלומים שהועברו לעובדים בפועל.  כמו כן, הוכח כי המעסיק מעולם לא ביצע הפרשות פנסיוניות עבור עובדיו, לא ניהל פנקסי חופשות, העסיק עובדים מבלי שדיווח לרשויות ומבלי שהנפיק עבורם תלושי שכר.

לפיכך, נפסק כי נוכח מכלול הדברים, ובעיקר חוסר הנכונות של בעל המסעדה לתקן את מחדליו גם לאחר ההתפטרות, סבר בית הדין כי קמה לעובד הזכות להתפטר בדין מפוטר מחמת תנאי העסקה בהם לא ניתן לדרוש ממנו להמשיך ולעבוד בהם.

פסק דין קשור

• סע"ש 18103-05-13 חוסין סרחאן נ' אליהו שטרית