מדריך מקוצר לזכויות העובד בחופשה – כל משאתם צריכים לדעת על תכנון החופשה לימי החג הקרובים

פורסם : 27/09/2016

תקופת החגים זה הזמן אופטימלי לצאת לחופשות. מצד אחד, קל יותר לקבל אישור מעבודה ומצד שני, גם אם מאריכים את החופשה בלקיחת "גשר" בין החגים, לפעמים זה יוצא יותר כדאי מאשר לקחת חופשה ארוכה במשך שנת עבודה. האם אתם באמת מכירים את הזכויות שלכם בחופשה? יודעים כמה שעות חייבים לעבוד בערב חג? ואם הבוס כופה לעבוד בחג – האם רשאי? ומה לגבי שי לחג – חושבים שמגיע לכם? תשובות לשאלות אלה ועוד תוכלו לקבל במדריך מקוצר זה. אז, לפני שאתם מתכננים חופשה הבא שלכם מעבודה - תקראו את המדריך ותעשו זאת בצורה מושכלת.

ימי חופשה וניצולם

כמות ימי חופשה שנתית -  כמות ימי חופשה שנתית שמגיעים לכל עובד, תלויה בוותק. החל מחודש יולי 2016 הוגדלו מספר ימי החופשה השנתית לעובדים בעלי ותק של עד 4 שנים ל-15 ימי חופשה. מחודש ינואר 2017 יתווסף יום חופשה נוסף, כך שבסופו של יום, עובדים אלו יהיו זכאים ל- 16 ימי חופשה שנתית.  עובדים עם וותק של 6 שנים יהיו זכאים ל – 18 ימי חופשה. לאחר מכן, בגין כל שנת עבודה נוסף מתווסף יום חופשה אחד עד למקסימום של 28 ימי חופשה.

צבירה וניצול -  ימי חופשה ניתן לצבור במשך 3 שנים. יחד עם זאת, ניתן להגיע להסכמה עם מעסיק על צבירת ימי חופשה לתקופה ארוכה יותר. לפעמים, על מנת להנות מחופשה ארוכה, עובדים לוקחים "גשר" בין החגים. אולם, הדבר לא משתלם לעובדים שמקבלים את שכר שעתי, מאחר ועלולים לאבד את התשלום בעבור דמי חגים, מאחר והתשלום מותנה בכך שיעבדו יום לפני החג ויום אחרי החג.

חופשה כפויה – האם חוקי? המעסיק רשאי להוציא את עובדיו לחופשה שנתית מרוכזת על חשבונם. אם זו חופשה של שבוע ומעלה, המעסיק מחויב להודיע על כך לעובדים לפחות 14 ימים מראש. החופשה צריכה להיות מרוכזת, זאת אומרת לפחות 7 ימים רצוף. אם המעסיק החליט לחלק את החופשה לחלקים, הדבר צריך להיתבצע בהסכמת העובד.

אם לעובד אין מספיק ימי חופשה צבורים – אי אפשר לחייב אותו לצאת לחופשה מרוכזת ללא תשלום ללא הסכמתו. אם בכל זאת, המעסיק הוציא את העובד ללא הסכמה, הוא יהיה מחוייב לשלם לעובד שכר בתקופת החופשה. אם העובד מסכים לצאת לחופשה ללא תשלום, אז בתקופה זו הוא לא יהיה זכאי לתשלום זכויות נלוות כמו פנסיה, דמי הבראה וחגים. כמו כן, הוא אינו צובר זכויות התלויות בוותק כמו פיצויי פיטורים.

יום חופש בערב חג וחול המועד – ימי חופשה בערבי חג או בחול המועד נחשבים כימי חופשה מלאים, גם אם בפועל עובדים באותם ימים פחות שעות. תבדקו, אולי קיים הסכם או נוהג במקום העבודה שלכם הקובעים אחרת.

שי ועבודה בחג

שעות עבודה בערב חג ותשלום עבורן – עובדים המועסקים 6 ימים בשבוע בערב חג אמורים לעבוד 7 שעות. לעומתם, עובדים שמועסקים 5 ימים בשבוע אמורים לעבוד 8 שעות בתשלום של 9 שעות או 7 שעות בתשלום של 8 שעות. כל שעה מעבר למכסה זו תחשבנה כשעה נוספת ותשלום עבורה יהיה בהתאם – עבור שעתיים ראשונות – 125% ושעה שלישית ואילך – 150%.

במקום עבודה רשא בו במשך השנים עבדו 4 או 5 שעות בערבי החג, הזכות הזאת הופכת לנוהג ולתנאי בחוזה העבודה האישי של כל עובד ועובד. נוהג זה מחייב את המעסיק להמשיך ולפעול בדרך זו.

עבודה בחג – האם חוקי? – המעסיק יכול לדרוש להעובד לעבור בחג רק אם קיבל היתר להעסקה ביום מנוחה ובימי חג. יחד עם זאת, לא ניתן להעסיק בחג עובדת בהריון החל מהחודש החמישי, עובדת שילדה ועד 4 חודשים מתום תקופת הלידה. כמו כן, לא ניתן להעסיק בחג בני נוער מתחת לגיל 18.

עבור עבודה ביום החג זכאי העובד לתשלום של 150% וליום חופש חלופי במקום החג, בהתאם לכמות השעות בהן עבד. עובד שעבד בחג לא מתוך בחירה, חוץ מהתשלום עבור עבודה בחג של 150%  זכאי גם לתשלום בעבור יום חג של 100%, כלומר סך הכל ל 250%.

תשלום על ימי החג בהם לא עובדים - לתשלום על ימי  החג זכאים רק עובדים שעובדים בשכר יומי או שעתי. מדובר על תשלום מלא עבור 9 ימי חג בשנה: ראש השנה, יום כיפור, סוכות, פסח, שבועות ויום עצמאות.

על מנת להיות זכאי לתשלום זה, הם צריכים לעמוד בשלושה תנאים מצטברים:
החג לא חל בשבת.

1. לעובד יש וותק של שלושה חודשים לפחות במקום העבודה.
  2. העובד עבד יום לפני החג ויום אחרי החג.
  3. עבודה בחול המועד – ימי חול המועד נחשבים לימי עבודה רגילים. עם זאת, במקומןת עבודה בהם קיים נוהג או הסכם הקובע יום עבודה מקוצר, המעסיק מחויב חהמשיך ולפעול בדרך זו.

שי לחג – החוק אינו מחייב את המעסיק לתת לעובדיו מתנה לכבוד החגים. יחד עם זאת, אם הוא נהג להעניק מתנות לכבוד החגים, הוא מחויב להמשיך לתת. אחרת, הדבר יכול להיחשב כהרעת בתנאי העבודה. יש לשים לב, כי על שווי השי העובד יחויב לשלם מס.

הוציאו אותכם לחופשה כפויה? לא קיבלתם תשלום עבור דמי חגים? נשמח לסייע. ליצירת קשר לחצו כאן.