זכויות וחובות של עובד מפוטר

פורסם : 08/03/2017

פיטרו אותכם? כדאי לכם לקרוא את הכתבה הבא. בכתבה זו ריכזתי את כל הזכויות המגיעות לכם בפיטורים. אז לפני שאתם עוזבים, אל תצאו בידיים ריקות.

חובת שימוע – כל המעסיק, בין אם הוא בחברה ציבורית, בין אם הוא בחברה פרטית, מחויב לקיים לכל עובד שיחת שימוע לפני פיטורים. מטרת השימוע, בין היתר, הוא מתן אפשרות לעובד להעלות את טענותיו כנגד הפיטורים. במידה והמעסיק מפר את החוק ולא מקיים את הפגישה או שהשימוע נעשה לא בהתאם לחוק, במקרים רבים בתי הדין לעבודה פוסקים פיצויים לעובד.

מכתב פיטורים והודעה מוקדמת – אם המעסיק בכל זאת החליט על פיטורים, הוא מחויב להודיע על פיטורים מראש ובכתב. במכתב צריך להיות מצויינים פרטי העובד, תאריך תחילת העבודה ותאריך סיום העבודה, הכולל תקופת הודעה מוקדמת. הכוונה, כי לאחר שהמעסיק מודיע על פיטורים בכתב, הוא מחויב לתת התראה מוקדמת לעובד לגבי הפיטורים. זמן של הודעה מוקדמת תלוי בוותק של עובד ובסוג המשרה. מעסיק שלא נתן את ההתראה בהתאם לחוק, מחויב לשלם לעובד פיצוי השווה לשכר הרגיל שהיה צריך לשלם לו בתקופת ההודעה המוקדמת.

תקופת ההודעה המוקדמת:

עובד במשכורת חודשית:

עובד בעל ותק של שנת עבודה אחת ואילך זכאי להודעה מוקדמת של חודש ימים.

עובד בעל ותק של פחות משנת עבודה זכאי ליום הודעה מוקדמת בגין כל אחד מ-6 חודשי העבודה הראשונים, ויומיים וחצי בגין כל חודש נוסף עד למקסימום של 3 שבועות.

עובד ששכרו משולם על בסיס יומי:

עובד בעל ותק של עד שנה זכאי ליום הודעה מוקדמת בגין כל חודש עבודה.

עובד במהלך שנת עבודתו השנייה זכאי לתקופת הודעה מוקדמת של 14 יום בתוספת יום נוסף בגין כל שני חודשי עבודה בשנת עבודתו השנייה.

עובד בשנת עבודתו השלישית זכאי ל-21 יום בתוספת יום נוסף בגין כל שני חודשי עבודה בשנת עבודתו השלישית.

עובד בעל ותק של 3 שנים ומעלה זכאי להודעה מוקדמת של חודש ימים.

גמר חשבון - מעסיק מחויב לשלם לעובד את כל הזכויות הסוציאליות המגיעות לו בהתאם לחוק. העובד הפוטר זכאי לקבל פיצויי פיטורין עבור כל תקופת העבודה ודמי הבראה, במידה ופוטר לאחר שסיים לפחות שנת העבודה אצל מעסיק, פדיון חופשה (במידה ונותרו ימי חופשה שלא נוצלו). לגבי ימי מחלה הנותרים, לרוב העובד אינו זכאי לקבל פדיון ימי מחלה והם נמחקים עם סיום יחסי עבודה. אולם, במידה וקיים הסכם קיבוצי בענף בו העובד מועסק, הוא יוכל לקבל פדיון ימי מחלה בהתאם להראות אותו הסכם קיבוצי.

טפסים לצורך שחרור כספים מקופת פנסיה – המעסיק מחויב לתת לעובד מכתב שחרור המופנה לקופת פנסיה ובו מצוין כי הוא מעביר את הכספים על שמו של העובד. זאת ועוד, במידה ותרצו למשוך את הכספים, המעסיק מחויב לתת לכם טופס 161 וטופס 161א. בלי מסמכים אלו, לא תוכלו למשוך את הכספים מהקופה.

דמי אבטלה – במידה ועבדתם 12 חודשים מתוך 18 חודשים האחרונים, תהיו זכאים לדמי אבטלה. לצורך קבלת דמי אבטלה, הנכם תדרשו להירשם בלשכת תעסוקה ובמקביל להגיש תביעה לקבלת דמי אבטלה לביטוח לאומי. לתביעה תדרשו, בין היתר, לצרף מכתב פיטורים ותלושי שכר.

לסיכום, לפני שמפטרים אותכם, המעסיק מחויב לקיים שימוע. אם יחליט על פיטורים, יצטרך להודיע על כך מראש ובכתב. בתלוש האחרון, המעסיק מחויב לבצע לעובד גמר חשבון ולשלם לו את כל זכויותיו הסוציאליות המגיעות לו בהתאם לחוק. במידה והמעסיק מפר את הוראות החוק, הנכם רשאים להגיש תביעה נגדו לבית הדין לעבודה ולדרוש פיצויים.

פיטרו אותכם ללא שימוע? תפנו אלינו לקביעת פגישה.