זכויות וחובות העובד המתפטר

פורסם : 15/03/2017

מצאת מקום עבודה חדש? מזל טוב! אולם, לפני שאתם עוזבים את מקום העבודה הנוכחי, תדאגו לסיים את היחסים בצורה טובה עם המעסיק הנוכחי, ואל תצאו בידיים ריקות. מה החובות שלכם כלפי המעסיק? איזה מסמכים לדרוש לפני עזיבה? תשובות לשאלות אלו ועוד הכל בכתבה הבא.

1. הודעה מוקדמת ומכתב התפטרות – בהתאם לחוק, אם החלטתם לעזוב את מקום העבודה, הנכם מחויבים להודיע על כך למעסיק בכתב ומראש. תקופת ההודעה המוקדמת תלויה בוותק שלכם באותו מקו עבודה ובסוג המשרה.

עובד במשכורת חודשית: עובד בעל ותק של שנת עבודה אחת ואילך מחויב להודיע על התפטרות חודש מראש. לעומת זאת, עובד בעל ותק של פחות משנת עבודה מחויב להודיע יום בגין כל אחד מ-6 חודשי העבודה הראשונים, ויומיים וחצי בגין כל חודש נוסף עד למקסימום של 3 שבועות.

עובד ששכרו משולם על בסיס יומי: עובד בעל ותק של עד שנה מחויב לתת התראה יום בגין כל חודש עבודה. עובד במהלך שנת עבודתו השנייה זכאי מחויב לתת הודעה מוקדמת של 14 יום בתוספת יום נוסף בגין כל שני חודשי עבודה בשנת עבודתו השנייה. עובד בשנת עבודתו השלישית מחויב ל-21 יום בתוספת יום נוסף בגין כל שני חודשי עבודה בשנת עבודתו השלישית .עובד בעל ותק של 3 שנים ומעלה מחויב לתת הודעה מוקדמת של חודש ימים.

במידה ולא תתנו למעסיק התראה מראש על התפטרות, המעסיק יהיה זכאי לדרוש ממכם פיצוי השווה לשכר אותו הייתם זכאים לקבל במשך תקופת הודעה מוקדמת.

2. גמר חשבון - מעסיק מחויב לשלם לעובד את כל הזכויות הסוציאליות המגיעות לו בהתאם לחוק. העובד שמתפטר, חוץ מהמקרים חריגים כמו למשל: התפטרות בגין הרעת תנאים, אינו זכאי לקבל פיצויי פיטורין, אלא אם הוסכם אחרת בהסכם עבודה. התשלומים שמגיעים לו הם בגין פדיון ימי חופשה שלא נוצלו ותשלום דמי הבראה (אם העובד מתפטר לאחר שהשלים שנת עבודה). לגבי ימי מחלה הנותרים, לרוב העובד אינו זכאי לקבל פדיון ימי מחלה והם נמחקים עם סיום יחסי עבודה. אולם, במידה וקיים הסכם קיבוצי בענף בו העובד מועסק, הוא יוכל לקבל פדיון ימי מחלה בהתאם להראות אותו הסכם קיבוצי.

3. טפסים לצורך שחרור כספים מקופת פנסיה – המעסיק מחויב לתת לעובד מכתב שחרור המופנה לקופת פנסיה ובו מצוין כי הוא מעביר את הכספים על שמו של העובד. זאת ועוד, במידה ותרצו למשוך את הכספים, המעסיק מחויב לתת לכם טופס 161 וטופס 161א . בלי מסמכים אלו, לא תוכלו למשוך את הכספים מהקופה.

המעסיק לא שילם דמי הבראה? תפנו אלינו ונשצח לעזור.