העסקת בני נוער – תנאים שכל מעסיק וגם הורה חייב להכיר

פורסם : 09/08/2017

ככל שחופשת הקיץ קרובה, יותר ויותר חברות מעסיקות בני הנוער. יחד עם זאת. לא מעט מעסיקים מקפחים את הזכויות בני הנוער בכך שרואים בהם יותר כמתלמדים או כחניכים ללא הגנה. במאמר הבא, אסביר בקצרה את זכויותיהם של עובדים הצעירים ואיך חוקי עבודה באים להגן עליהם.

1. גיל העסקה
בהתאם לחוק עבודת הנוער, ניתן להעסיק נער, שמלאו 16 שנה. החוק מתיר להעסיק נער אף בגיל 14, אולם רק בחופשת לימודים.

2. עבודות אסורות
תקנות עבודת נוער וחוקים אחרים, אוסרות ומגבילות העסקת נער בעבודות, בתהליכי יצור או במקומות עבודה, כגון: עבודות בניה, כבאי, שירות בכלי שייט.

3. מסמכים לצורך העסקת נוער
מעסיק שמעסיק נער חייב לדרוש צילום תעודת זהות של הנער או של הוריו הכוללת את פרטיו. את צילום תעודת זהות על המעסיק לשמור כל תקופת העסקה של הנער ועד שנה לאחר סיום העסקתו.
בעבר החוק דרש מהנער להנפיק פנקס עבודה בשירות התעסוקה. בחודש אפריל 2016 בוטלה חובה זו. כיום, אין יותר צורך בהוצאת פנקס עבודה.

4. מסירת הודעה על תנאי העבודה
בהתאם לחוקי עבודה, המעסיק מחויב למסור לנער תוך 7 ימים מיום תחילת העבודה, הודעה לעובד (תנאי עבודה) שמפרט, בין היתר, את זהות המעביד והעובד; תאריך תחילת העבודה ומשך תקופת ההעסקה; עיקרי התפקיד של העובד; פרטי שמו ותפקידו של הממונה הישיר של העובד; גובה השכר לשעה של העובד; אורכו של יום העבודה ושל שבוע העבודה; וכן פרטים נוספים שלדעת המעסיק יוכלו לסייע לדעת טוב יותר מה מצופה מהעובד במהלך תקופת עבודתו. החובה למסור הודעה כאמור, חלה גם לגבי שינוי בתנאי ההעסקה.

5. בדיקות רפואיות
נער שמעוניין להתחיל לעבוד חייב להיבדק אצל רופא משפחה, ולהביא אישור רפואי המתיר את העסקתו. ללא אישור כזה, לא ניתן להעסיק את הנער. תקנות עבודת נוער (בדיקות רפואיות) קובעות בין היתר כי החובה להפנות לבדיקות רפואיות מוטלת על המעסיק. כמו כן, התקנות קובעות כי הזמן הדרוש לשם ביצוע בדיקות רפאיות נחשב כחלק משעות עבודה של אותו נער.

6. שעות עבודה מותרות והפסקות
בהתאם לחוק מותר להעסיק נער עד 8 שעות ביום. במקום בו נהוג שבוע עבודה בן 5 ימים, מותר להעסיק את הנער עד 9 שעות ביום. בימי שישי וערב חג אפשר להעסיק נער עד 7 שעות ביום. סך השעות השבועיות המותרות לנער עומד על 40 שעות, העסקה בשעות נוספות אסורה.
לגבי הפסקות, בהתאם לחוק, כמו לכל עובד רגיל, גם הנער זכאי להפסקה במהלך העבודה, כאשר מדובר ביום העבודה העולה על 6 שעות. אורך ההפסקה יהיה 45 דקות לפחות. בימי שישי וערב חג, יש לתת לעובד הפסקה, שלא תפחת מחצי שעה.

7. איסור עבודה במנוחה השבועית ובמשמרות לילה
החוק אוסר על המעסיק להעסיק נער ביום מנוחה השבועי. החוק דורש מנוחה בת 36 שעות בין יום עבודה אחד למשנהו. אם מדובר בנהר יהודי - ביום שבת, ובאשר לנער לא יהודי – יום מנוחה השבועי יהיה יום השבת, או יום ראשון, או יום שישי, הכול לפי המקובל. מעסיק המפר את האיסור עלול לשלם קנסות גבוהים. כך למשל, בית הדין הארצי לעבודה הטיל קנס של 30,000 ש"ח על מפעילת רשת מסעדות "מקדונלד'ס", וקנס של 50 אלף ש"ח על מנכ"ל החברה, על כך שהעסיקו נערים בערב שבת (ע"פ 1004/00, אלוניאל בע"מ ועומרי פדן נ' מדינת ישראל, מיום 9.2.2003).
כמו כן, למעסיק אסור להעסיק את הנוער, שטרם מלאו לו 16 שנה, במשמרות לילה, בין השעות 20:00 בערב ל – 8:00 בבוקר. אם הנער הגיע לגיל 16, החוק מתיר להעסיקו עד שעה 22:00. בחופשת הלימודים, מותר להעסיק את הנער מגיל 16 עד שעה 24:00, ואם עבודה הסתיימה אחרי השעה 23:00 בלילה, המעסיק חייב לדאוג להחזרתו לביתו בסיום העבודה, בעצמו או באמצעות אחר מטעמו.

8. רישום שעות העבודה ופרטים נוספים
בהתאם לתקנות עבודת הנוער מחויב המעסיק לנהל פנקס לרישום נערים עובדים הכולל פרטים אישיים של נער עובד, ובין היתר רישום נוכחות סדיר. במידה והרישום מתבצע שלא שלא באמצעים דיגיטליים או אלקטרוניים, המעסיק מחוייב להחתים מידי יום את הנער על גבי הרישום.

9. שכר מינימום ותשלום נסיעות
בהתאם לחוק ותקנות שכר המינימום נקבע תעריף שכר מינימום לנוער עובד, שנגזר משכר המינימום במשק, והוא מהווה אחוז מסוים ממנו, בהתאם לגיל הנער.

- נער עובד עד גיל 16, זכאי לתעריף שכר מינימלי בשיעור 70% משכר המינימום במשק (3,500 ש"ח לחודש ו- 20.23 ש"ח לשעה, החל מינואר 2017).
- נער עובד עד גיל 17, זכאי לתעריף שכר מינימלי בשיעור 75% משכר המינימום במשק (3,750 ש"ח לחודש ו- 21.68 ש"ח לשעה, החל ינואר 2017).
- נער עובד עד גיל 18 זכאי לתעריף שכר מינימלי בשיעור 83% משכר המינימום במשק (4,150 ש"ח לחודש ו- 23.99 ש"ח לשעה, החל מינואר 2017).

נוסף על שכר העבודה, בהתאם לצו ההרחבה הכללי לתשלום דמי נסיעות במשק, בני הנוער זכאים להחזר הוצאות הנסיעה ממקום מגוריהם אל מקום העבודה.

10. חופשה שנתית
הנער העובד זכאי ל- 18 ימי חופשה בשנה (קלנדאריים).

11. תשלום עבור התלמדות ותקופת ניסיון
משרד הכלכלה שב והדגיש כי תקופת העסקתו של הנער מחייבת תשלום שכר בעד העבודה, לרבות תקופת "התלמדות" או תקופת "ניסיון". על כן, יש לשלם שכר עבור כל שעת עבודה, החל מן השעה הראשונה. כמו כן, ימי הכנה וישיבות עבודה הם חלק בלתי נפרד מהעבודה. על כל שעה של "יום הכנה" או "השתלמות" או "ישיבת עבודה" המעסיק מחוייב לשלם, לרבות השתלמויות לקראת קייטנות.