כמה דמי הבראה מגיעים לכם - ומתי?

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 11/10/2017

מהם דמי הבראה? מהו גובהם של דמי ההבראה? למי מגיעה דמי הבראה? ועוד, הכל בכתבה הבא.

מה הם דמי הבראה?

זו היא תוספת תשלום שמשולמת פעם בשנה לעובד. בעבר מטרת דמי הבראה היתה לעודד עובדים לצאת לחופשה. לפיכך, העובד שיצא בפועל לחופשה, שולמו לו דמי הבראה. כיום, אין משמעות אם העובד יצא לחופשה או לא, והמעסיק מחויב בתשלום זה.

למי מגיעים דמי הבראה - ומתי?

דמי הבראה משולמים לעובדים שמועסקים במשך יותר משנה, בכל היקף משרה ובכל תחום. תוספת זו היא חלק מהשכר ומשלמים עליהם את כל המסים החלים על הכנסת עבודה - מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. עם זאת, דמי הבראה אינם חלק מהשכר לצורך הפרשות פנסיוניות וחישוב פיצויי פיטורין.

בדרך כלל, דמי הבראה משולמים בחודשי קיץ, אך זו אינה חובה. התשלום מועבר בדרך כלל, במלואו בתשלום אחד, אבל יש אפשרות לפרוס את התשלום לאורך כל השנה. אולם, כדי לפרוס את תשלום דמי ההבראה לתשלומים המעסיק זקוק קודם כל להסכמת העובד, והסיכום בניהם צריך להיות מפורט בחוזה ההעסקה בסעיף מיוחד. במקרה כזה, צריך להופיע בתלוש המשכורת סעיף המיוחד לתשלום עבור דמי הבראה והוא צריך להוות רכיב נפרד לגמרי מהשכר השוטף.

איך מחשבים דמי הבראה?

מספרם של ימי ההבראה שהעובד זכאי להם תלוי בותק שלו, וגובהם מחושב על פי התעריף ליום ההבראה כפול מספר הימים שהעובד זכאי להם .מספר הימים עולה, ככל שגדל הוותק של העובד במקום העבודה. מספר הימים כולל גם ימים שלא הייתם בעבודה אך נחשבתם עובדים של הארגון, למשל ימי חופשה, ימי מחלה, חופשת לידה ועוד.

גם עובדים במשרה חלקית זכאים לדמי הבראה על פי הוותק שלהם, בתעריף נמוך יותר ליום. כדי לחשב את סכום דמי ההבראה לעובד במשרה חלקית יש להכפיל את סכום דמי ההבראה עבור משרה מלאה באחוז המשרה של העובד.

הסכום שמגיע לעובד עבור כל יום הבראה שונה בין המגזר הפרטי לציבורי ובין ענפי עבודה שונים. התעריף של יום הבראה, נכון להיום, עומד על סך 378 ש"ח, כאשר במגזר הציבורי יום הבראה הינו 427 ש"ח.

מספר הימים והסכום תמורת כל יום נקבע בהסכם קיבוצי והוא מינימלי ואסור למעסיק לשלם פחות מהנקבע בהסכם. יחד עם זאת, אפשר לשלם לעובד יותר. לכן, זה סעיף בהסכם עבודה שניתן בהחלט לנהל עליו משא ומתן.


מספר ימי ההבראה להעובד במשרה מלאה:

שנה - 5 ימי הבראה

2-3 שנים - 6 ימי הבראה

4-10 שנים - 7 ימי הבראה

11-15 שנים - 8 ימי הבראה

16-19 שנים - 9 ימי הבראה

20 שנים ומעלה - 10 ימי הבראה

לעומז זאת, במגזר הציבורי, כמות ימי הבראה היא שונה ונקבעת בהסכמים הקיבוציים השונים. כך למשל עובדי הוראה בשנתם הרביעית זכאים לתשעה ימי הבראה ולא שבעה כמו במגזר הפרטי.

יש לשים לב, כי בשנה הראשונה עובדים זכאים לחמישה ימי הבראה, אך רק אם השלימו שנת עבודה מלאה במועד תשלום דמי ההבראה. למשל אם התחלתם לעבוד בספטמבר 2016, לא תהיו זכאים לדמי הבראה ביולי 2016. במקרה זה, אם תמשיכו לעבוד אצל אותו מעסיק דמי ההבראה יצברו וביולי 2017 תקבלו דמי הבראה עבור כל תקופת העבודה.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!