אבא בחופשת לידה

פורסם : 12/11/2017

לפעמים קורה כי לחופשת לידה דווקא יוצא האבא ולא האם. איך למשש את הזכות הזאת לאב? מהן הזכויות הנוספות המגיעות לאבא טרי ועוד, הכל בכתבה הבאה.

בארצנו, חופשת לידה אינו נושא לשיחה בין הגברים, להבדיל מארצות סקנדינביה. שם אף אחד לא יתפלא אם בחופשת לידה שוהה האב עם התינוק הטרי ולא דווקא האם. החשש של איבוד מקום עבודה ואי הכרת הזכויות לעומק, מרתיע את האבות ממימוש האפשרות לצאת לחופשה לצורך טיפול בתינוק הטרי. בכתבה הבאה אסביר מהן זכויות הגבר בלידה ואיך ניתן לממש אותן מבלי לפגוע במקום עבודה.

כמה זמן לאחר הלידה מותר לגבר להיעדר ממקום עבודתו?

ההיעדרות המותרת ע"פ חוק היא מרגע הופעת הצירים או ירידת המים ועד 24 שעות מתום הלידה, והיא נזקפת מימי המחלה הצבורים של הגבר. מעבר לכך, אם ברצונו של האבא הטרי להמשיך להיעדר מעבודה, הוא יצטרך לקחת ימי חופש בתלשום מתוך ימי החופשה הצבורים.

במקרים של ניתוח קיסרי, האב יכול לזקוף את תקופת האשפוז בבית החולים תחת "מחלת בת הזוג". ימים אלו ינוכו מימי המחלה הצבורים של האב.

מהם התנאים מקדימים לאפשרות מימוש הכות לצאת לחופשת לידה במקום האם?

החוק מתיר לעובד שאשתו ילדה, לצאת לחופשת לידה חלקית, במקום אשתו. על מנת שאבא יוכל לקחת חופשת לידה במקום האם, האם חייבת להיות זכאית לחופשה ולממש ממנה שישה שבועות ראשונות, לפחות.

לפי הראות החוק ביטוח לאומי, על מנת שאבא יוכל לקבל דמי לידה, הוא חייב לצאת לחופשת לידה למינימום 21 ימים. לכן, אם האשה זכאית רק ל – 7 שבועות בלבד, במקרה כזה לא יוכל האב להחליפה.

בנוסף, על האם חייבת ליתן הסכמה בכתב על וויתור החלק מהחופשה המגיעה לה. כמו כן, בעת שהאב נמצא בחופשת הלידה, האם חייבת לחזור לעבודה.

אם אתה, האבא החלטת בסוף לצאת לחופשת לידה וקצת לעבוד מהבית, אז עדיף לוותר על רעיון זה, שכן, בהתאם לחוק, ביטוח לאומי עלול לשלול דמי לידה אם יסתבר שהאבא הטרי עבד בחופשת לידה בין כעובד בחברה ובין אם כעצמאי.

האם ניתן להאריך חופשת לידה לאבא?

בהחלט כן. האבא יוכל להאריך את החופשה מעבר ל-14 שבועות ועד למקסימום של 26 שבועות. התנאי להארכת חופשה הוא כי האם וגם האב עבדו לפחות 12 חודשים אצל מעסיקיהם לפני הלידה.

במידה והאבא יחליט לבלות יותר זמן עם התינוק הטרי, הוא, כמו האם, יוכל לקחת חל"ת (חופשה ללא תשלום) לאחר סיום חופשת לידה, וזאת כרבע ממספר החודשים שהיה מועסק באותו מקום עבודה, אך לא יותר מ – 12 חודשים מיום הלידה. התנאי למימוש זכות זו היא כי האם עבדה לפחות 6 חודשים רצופים קודם ללידה או, אם הילד נמצא בחזקתו הבלעדית או בטיפולו הבלעדי עקב נכות או מחלה של האם.

חשוב לציין כי רק אחד מבני הזוג יכול לנצל את הזכות לחופשה ללא תשלום לאחר חופשת לידה. יחד עם זאת, במקרה שבו אחד מבני הזוג ניצל את הזכות באופן חלקי, בן הזוג השני יכול לנצל את היתרה.

איך מממשים את הזכאות לחופשת הלידה?

אב המעוניין לצאת לחופשת לידה חלקית במקום אשתו, צריך להודיע על כך למעסיקו לפחות 30 יום לפי מועד תחילת חופשת הלידה בכתב, בחתימתו ובחתימת בת זוגתו.

מה קורה אם האם לא מסוגלת לטפל בתינוק לאחר לידה?

במקרה בו האישה לא מסוגלת לטפל בילד מחמת נכות, מחלה או פטירה, האב יהיה זכאי לממש את חופשת הלידה בשלמותה. חשוב לציין כי חופשת לידה מלאה בתנאים הללו היא במקביל לחופשת לידתה של האישה ונמשכת כל זמן שהאישה לא מסוגלת לטפל בילד.

מה קורה עם זכויות סוציאליות בזמן החופשה?

על המעסיק חלה חובה להמשיך ולהפריש לקופת הפנסיה עבור העובד היוצא לחופשת לידה, בתנאי שהעובד עבד אצל המעסיק לפחות 6 חודשים לפני תחילת ההיריון, ויחסי עובד-מעסיק התקיימו במשך כל תקופת ההיריון.

יצאתי לחופשת לידה - האם המעסיק יכול לפטר אותי או לפגוע בהיקף משרה או משכורת?

לא. על המעסיק חל איסור לפטר עובד בזמן חופשת הלידה או לפגוע בהיקף משרה או משכורת, והוא אינו יכול לבקש או לקבל היתר לפיטורים בתקופה זו. בנוסף, על המעסיק חל איסור לפטר עובד במהלך 60 הימים שלאחר חזרתו מחופשת לידה, ללא מתן היתר מטעם משרד הכלכלה.

כמו כן, חל איסור לפטר עובד בזמן חופשה ללא תשלום שלאחר חופשת הלידה או במהלך 60 הימים שלאחר חזרת העובד מהחופשה ללא תשלום, ללא היתר מטעם משרד הכלכלה.