עיכוב בתשלום שכר – מה לעשות?

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 25/11/2017

משלמים לכם משכורת באיחור? אל תמהרו להתפטר. בכתבה הבא אספר לכם איזה זכויות עומדות לכם במקרה שהמעסיק לא משלם במועד את שכר העבודה. אז, לפני שאתם מכינים מכתב התפטרות, כדאי לכם לקרוא את הכתבה הבא.

רבים מאיתנו היו בסיטואציה בה המעסיק שילם את המשכורת באיחור. הדבר קורה, בדרך כלל, כאשר קיימים קשיים כלכליים בעסק ומעסיק מעדיף לשלם קודם את חובותיו לספקים ורק אחר כך לשלם את השכר לעובדים.

מהי הלנת שכר?

בהתאם לחוק, תשלום שכר נעשה דרך הבא: לעובדים חודשיים השכר צריך להיות משולם עד סוף החודש. לעומתם, עובדים בשכר שעתי, יומי או לפי תפוקה חייבים לקבל את שכרם בתום מחצית החודש שבו הועסקו, אלא אם חל עליהם הסכם שקבוע בו מועד תשלום שונה.

החוק מאפשר למעסיק לשלם את שכר לעובד עד 9 ימים אחרי המועד הקבוע לתשלום. כאשר העובד לא מקבל את מלוא השכר המגיע לו בזמן, מדובר במצב של הלנת שכר. עיכוב בתשלום שכר נחשב לעברה פלילית ומאפשר הטלת קנסות כספיים על המעסיק עד ל-35,000 ש"ח.

השכר עדיין לא שולם, מה ניתן לעשות?

אם קיים עיכוב בתשלום שכר קיימים  2 דרכי פעולה:

  1. לפנות למעסיק ולברר מה הסיבה בעיכוב שכר ומתי הוא ישולם בסופו של דבר. אם מדובר בעיכוב חד פעמי וקצר, הדרך הפרקטית היא לנסות לפתור את הבעיה מול המעסיק. שכן, בתי הדין לא נוטים להטיל סנקציות כספיות על המעסיק שאיחר בתשלום בשל טעות כנה או בשל נסיבות שלמעסיק לא הייתה שליטה עליהן.
  2. במידה ובירור מול מעסיק לא יבהיר את הסיטואציה, קיימת דרך נוספת – הגשת תביעה לבית הדין לעבודה.

 מה גובה הפיצוי שמגיע לעובד בגין הלנת שכר?

על מנת להרתיע את המעסיקים מאפשרות של תשלום בשכר באיחור, החוק קובע פיצוי כספי גבוה. לפיכך, במקרה שהכר מולן, המעסיק יחוייב לשלם את הסכום הגבוה מבין השתי אפשרויות:

  1. פיצוי של 5% מהשכר המולן עבור שבוע הראשון ופיצוי של 10% מהשכר המולן עבור כל שבוע נוסף של הלנה או חלק מהשבוע שלאחריו.
  2. הפרשי הצמדה לתקופה שמהמועד שכר העבודה עד יום תשלום השכר, בתוספת של 20% על הסכום הכולל של השכר המולן והפרשי ההצמדה עבור כל חודש בתקופה האמורה.

יחד עם זאת, מאחר ומדובר בסנקציה חמורה, ביתי הדין בפועל לא ממהרים להטיל אותה על המעסיקים, אלא אם נוכח לדעת שאי תשלום השכר לעובד היווה אקט של אטימות וחוסר התחשבות וכתוצאה מההלנה העובד נפגע באופן מוחשי ומהותי.

לפיכך, ברוב המקרים, מקרה בודד של איחור בתשלום שכר או של אי תשלום השכר במועד, לא יהווה עילה מספקת לפסוק פיצויי הלנת שכר, ובדרך כלל לא מומלץ לרוץ לבית הדין בתביעה על הלנת שכר, אם הדבר קרה באורח חד פעמי או בנסיבות חריגות או כדומה. במקרים כאלה, די שהמעסיק יוכיח כי הוא פעל בתום לב או שהיה נתון לקשיים וללחצים חריגים ויוצאי דופן, כדי שבית הדין יתחשב בו ולא יפסוק את מלוא הלנת השכר.

מתי חלה התיישנות על הלנת שכר?

הזכות לפיצויי הלנת שכר מתיישנת אם לא הוגשה תביעה לבית דין לעבודה תוך שנה מהיום בו השכר לא שולם, או תוך 60 ימים, מהיום בו קיבל העובד את השכר המולן.

אם המעסיק הלין את שכרו של העובד שלוש פעמים או יותר, בתקופה של 12 חודשים רצופים בתוך שלוש שנים רצופות, תקופת ההתיישנות להגשת התביעה הינה שלוש שנים, במקום שנה.

אם השכר לא שולם כלל, תביעה להלנה חייבת להיות מוגשת תוך 60 ימים ולא ניתן להאריך את תקופת התיישנות במקרה זה.

אם לא הוגשה תביעה להלנה בזמן, עדיין קיימת אופציה לעובד להגיש תביעה על אי ביצוע תשלום משכורת תוך 7 שנים מיום שבו השכר היה אמור להיות משולם, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית בלבד.

האם לגבי כל הרכיבים ניתן לדרוש פיצויי הלנה?

 בתי הדין לא פוסקים פיצויי הלנה לגבי איחור או אי תשלום זכויות סוציאליות כגון: החזרי הוצאות למיניהם, דמי הבראה ודמי הודעה מוקדמת. שכן, רכיבים אלו אינם נחשבים שכר. יחד עם זאת, תשלום שעות נוספות, דמי חגים ומחלה, פיצויי פיטורים, נשחבים לשכר ולגביהם ניתן לבקש פיצויי הלנה.

נקודה נוספת לגבי פיצויי פיטורים, אם לא קיבלתם את התשלום בתוך 15 ימים מיום סיום יחסי העבודה, עד ליום ה – 30 ניתן לדרוש להוסף לסכום הפרשי הצמדה. אם לאחר חלוך 30 ימים עדיין לא שולמו פיצויי פיטורין, ניתן לדרוש תוספת של 20% על הכולל של פיצויי פיטורים והפרשי הצמדה, בעד כל חודש שבו לא שולמו פיצויי פיטורים, או חלק מהחודש באופן יחסי.

האם איחור בשכר נחשב כהרעת תנאי עבודה?

כן. אם המעסיק באופן קבוע נוהג לשלם את השכר באיחור, הדבר מהווה הרעת תנאי עבודה. לפיכך, במקרים אלו קמה לעובד זכות להתפטר בדין מפוטר ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים מלאים עבור כל תקופת עבודתו. במקרה זה, חובה על עובד, לפני שהוא מודיע על התפטרות עקב הרעת תנאי עבודה, ליידע את המעסיק, כי חלה הרעה בתנאיו לפי החוק, והוא מבקש מהמעסיק לבצע את התשלום שכר בזמן.

לסיכום, אם קיבלתם את המשכורת באיחור ומדובר במקרה חד פעמי, עדיף לנסות לפנות למעסיק ולברר את הנושא. אולם, אם הדבר חוזר על עצמו, מומלץ לפנות לעורך דין לקבלת ייעוץ וסיוע בנושא, בטרם הגשת תביעה.

משלמים לכם שכר באיחור? לחצו כאן לקביעת הפגישה וסיוע בנושא.

 

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!