משחקי מרגלים של מעסיקים

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 26/12/2017

היום אף אחד לא יתפלא על מצלמות אבטחה מרובות המוצבות במקומות ציבוריים. אבל, האם חוקי להתקין אותם במשרדי חברה או אולי בבית לאחר מעקב המטפלת?

בוא נודה, אנחנו כמעסיקים, בין כבעלי עסק או בין כמי שמעסיקים עוזרת בית או מטלפת, רוצים לוודא כי העובדים מתעסקים רק בענייני עבודה בזמן העבודה ותו לאו והעבודה מבוצעת בנאמנות ובמסירות.

דרכי ניתור לאחר עובדים הם רבים ומגוונים, זה יכול להיות דרך מצלמה המותקנת במשרד או בתוך הבית, האזנת לשיחות טלפון, ניטור דואר אלקטרוני ומעקב לאחר דפי אינטרנט שהעובד פותח במהלך העבודה וכד'... אבל, האם הדבר חוקי?

האם חוקי להתקין מכשירי מעקב במקומות עבודה?

ככלל, אסור למעסיק להתקין מצלמות סתר או לצלם עובדים ללא ידיעתם, אפילו למטרה לגיטימית. התקנת מצלמת סתר ללא ידיעת העובד, עלולה להגיע כדי עבירה פלילית. בנוסף, למותר לציין, כי המעסיק אשר משתמש במצלמה נסתרת שגם מאפשרת הקלטת קול, מפר הוראות החוק האזנת סתר, שהינה עבירה פלילית חמורה.

באילו מקרים החוק מאפשר להתקין מצלמות סתר?

התקנת מצלמות סתר תיהיה חוקית ולגיטימית בשני מקרים:

מקום ציבורי – באזורים הציבוריים של מקום העבודה, אשר פתוח לכניסה חופשית של הציבור, למשל: מסדרונות, מבואת הכניסה למשרד ובמיוחד מתחמים הפתוחים ללקוחות ולציבור הרחב. במקומות אלו, המעסיק רשאי להתקין מצלמה נסתרת לצורך מניעת גניבות, למשל. אולם, הוא נדרש להודיע לעובדים וללקוחות על כך שהמרחב מצולם.

חשד לביצוע עבירות פליליות וגרימת נזק – אם למעסיק קיימים חשדות מוחשיים וממשיים לביצוע עבירות פליליות במקום העבודה או שעובד גורם נזק כבד, במקרים אלו יהיה רשאי המעסיק להתקין מצלמה נסתרת באזור פנימי של מקום העבודה שאינו פתוח לקהל הרחב, ובתנאי כי הצילום יהיה נקודתי ומוגבל בזמן ובתחום הכיסוי.

ומה לגבי ניטור מחשב עבודה של העובד והאזנה לשיחות טלפון?

הדבר יהיה חוקי ובתנאי כי המעסיק ניסח מדיניות מפורשת ומפורטת, לרבות מה נמצא תחת הניטור ( למשל: דואר אלקטרוני, היסטוריית גלישה באינטרנט, שימוש בתוכנות) ומתי מתבצע הניטור. כמו כן, המעסיק מחויב להביא לידיעת העובדים את הנסיבות המצדיקות ניטור כללי או ספציפי של המידע.

לסיכום, אם להבא תחליטו לעקוב לאחר עובדים, בין אם מדובר בעובדי משרד או במטפלת שמגיעה לשמור על הילד, מומלץ לכם לידע אותם על כך, בצורה מפורטת ומפורשת. אחרת, אתם עלולים למצוא עצמכם עובדים על החוק.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!