צ'ק ליסט לעריכת שימוע תקין לפני פיטורים

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 13/10/2018

לפני כל החלטה המשפיעה על העובד, כמו: פיטורים או שינוי תקפיד, חייב המעסיק לערך לעובד שיחת שימוע על מנת לתת לו אפשרות לממש את זכותו להעלות טיעונים להגנתו. מהו הליך שימוע? מי מחוייב לערוך אותו, זאת ועוד הכל בכתבה הבא.

מהו הליך שימוע?

שימוע הוא הליך שמיעת עובד לפני שתתקבל החלטה שתשפיע מהותית על זכויותיו. לרוב מדובר על הליך שמבוצע לפני פיטורים, אולם המעסיק מחוייב לבצע הליך שימוע גם כשהחליט על שינוי בתפקידו של עובד או שינוי בתנאי עבודתו.

חובת השימוע חלה על כל המעסיקים, בין אם מדובר במעסיק ציבורי ובין אם מדובר במעסיק פרטי, גדול או קטן, אין זה משנה.

החובה לקיים שימוע אינה מופיעה בחוק, אלא רק בפסיקה. יחד עם זאת, אימץ בית הדין את החובה ויצר כללים בנוגע לאופן עריכת שימוע התואמת את החוק.

כללים לעריכת שימוע

  1. המעסיק חייב להזמין את העובד לשיחת שימוע בכתב.
  2. המעסיק חייב לתת לעובד זמן להתכונן לשימוע.
  3. במכתב העובד חייב להיות מיודע כי זכאי להגיע לשיחת שימוע בליווי עורך דין או אדם אחר לבחירתו.
  4. בזימון המעסיק חייב לפרט את הטענות הקיימות נגד העובד ולהציג בפניו את המידע ומסמכים הרלוונטיים לטענות הללו.
  5. המעסיק מחוייב לתעד את שיחת השימוע בפרוטוקול. העתק מהפרוטוקול יש למסור לעובד ולהחתים אותו על קבלתו.
  6. במהלך השימוע המעסיק חייב להציג בפני העובד את הטענות נגדו ולאפשר לו להגיב עליהן.
  7. חשוב לוודא כי העובד מודע לכך כי מדובר בשיחת שימוע לפני פיטורים/ העברת תפקיד/ שינוי תנאי העסקה, ושדבריו במהלך השיחה יובאו בחשבון לצורך קבלת החלטה סופית בעניין.
  8. המעסיק חייב לערוך שימוע בתום לב ולשלקול את הטיעונים שהועלו על ידי העובד בטרם קבלת החלטה סופית. לפיכך, פיטרים מיידים לאחר שימוע עלולים להיחשב לפיטורים שהוחלט עליהם עוד לפני קיום השיחה.

מה הפיצויים המגיעים לעובד אם זכותו לקיום שימוע הופרה?

גובה הפיצוי נקבע, בדרך כלל, בהתחשב בנסיבות המקרה הספציפי ומידת הפגיעה בעובד. כמו כן, בית הדין יחפש פגמים נוספים במהלך הפיטורים עצמם.  עובדים שלא היו יכולים לשנות את ההחלטה בשום מקרה, למשל, בפיטורי צמצום שנשקלו היטב ואין להם חלופות אחרות, בדרך כלל, לא יזכו תמיד לקבל פיצויים מיוחדים, גם אם לא נערך להם שימוע כדין.

לסיכום, כל מעסיק חייב לערוך שימוע לעובד, בין אם מדובר בחברה גדולה ובין אם מדובר בחברה קטנה. השימוע חייב להיות מתועד בפרוטוקול. לפיכך, אם קיימים לכם טענות כנגד המעסיק לגבי זכויותכם, מומלץ לשמור על העתק של זימון שימוע, פרוטוקול וכל התכתבויות בנושא על מנת שניתן יהיה לבחון אם השימוע נעשה כדין.

פיטרו אותך ללא שימוע? תפנה\י אלינו לקבלת ייעוץ.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!