הפסקות בעבודה

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 30/10/2018

מידי חודש פונים אלי עובדים ומעסיקים כאחד בנוגע לנושא של הפסקות בעבודה. מהן הפסקות שמגיעים לעובד במהלך יום עבודה? האם הפסקות הן בתלשום או לא? בכתבה הבא אנסה לעשות סדר בנושא כה חשוב, הנוגע כמעט לכל אחד ואחת מאיתנו.

מהן הפסקות המגיעות לעובד במהלך יום עבודה?

בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה, זכאי העובד לכמה הפסקות במהלך יום עבודה:

  1. הפסקות להתרעננות – מדובר בהפסקות קצרות בנות כמה דקות, אשר נועדו לחילוץ עצמות, הכנת קפה וכד'. מדובר על הפסקות שהן חלק משעות העבודה, ולכן המעסיק אינו רשאי לנכות את הזמן הזה מהשכר של העובד.
  1. הפסקות לשירותים – העובד זכאי לצאת להפסקת שירותים במהלך יום עבודה, בהתאם לצרכיו, ואסור למעסיק לנכות את ההפסקות אלו משכר העבודה. על המעסיק אך חלה חובה לוודא כי מקום העבודה או בקרבתו קיים חדר שירותים תקין וראוי לשימוש העובד.
  1. הפסקות לצורך תפילה – עובד רשאי לצאת להפסקה לצורך להתפלל בהתאם לדרישת דתו. הפסקות אלו יש לתאם עם המעסיק בהתאם לצורכי ואילוצי העבודה. מדובר בסוג ההפסקות שאינן נחשבות כחלק משעות העבודה ולכן, המעסיק רשאי לנכות את זמני התפילה מהשכר של העובד.
  1. הפסקות רגילות (ללא מטרה מוגדרת) – ניתנות לעובדים המועסקים לפחות 6 שעות ביום, אם הם עובדי כפיים, ולשאר העובדים, אם הם מועסקים מעל 8 או 9 שעות ביום.

לעובדים אלו, מגיעה הפסקה למנוחה וארוחה למשך 45 דקות לפחות ובערב חג 30 דקות לפחות. במסגרת זמן ההפסקה חייבת להיכלל הפסקה רצופה אחת של 30 דקות לפחות.

באופן כללי, זמן ההפסקה אינו מהווה חלק משעות העבודה, זאת אומרת ההפסקה זו לא תהיה בתשלום. יחד עם זאת, אם העובד נאלץ להיות במקום עבודתו בזמן ההפסקה, מאחר ונוכחותו הכרחית והמעסיק דרש ממנו, ההפסקה זו תהיה בתשלום.

מהי עבודת כפיים ומהי עבודה שאינה עבודת כפיים מבחינה משפטית?

נכון להיום, לא קיימת בחוק הגדרה של מהי עבודת כפיים ומהי עבודה שאינה עבודת כפיים. בתי הדין, לרוב רואים את עבודת הכפיים כעבודה פיזית.

מקצועות שלא נחשבים כעבודת כפיים הם: עבודה פקידותית, עובדי חינוך והוראה, עובדי ניקיון וסיעוד.

מה ניתן לעשות כנגד מעסיק שאינו מכבד את הוראות החוק לעניין מתן ההפסקות?

כנגד מעסיק שאינו מכבד את הוראות החוק לעניין מתן ההפסקות ניתן להגיש תלונה בפני יחידת האכיפה של חוקי העבודה במשרד הכלכלה.

במידה והמעסיק גם ניכה שלא כדין את זמני ההפסקות משכר העבודה ניתן גם להגיש תביעה לקבלת החזרי הניכויים בבית הדין לעבודה.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!