חתימה על כתב ויתור על זכויות – האם יש לה תוקף?

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 22/12/2018

רובנו מכירים את הסיטואציה בה מעסיק אשר חושש מתביעות העובד, בעת סיום יחסי עבודה דורש מהעובד לחתום על כתב ויתור, לפיו העובד קיבל את כל התשלומים המגיעים לו והוא מוותר על כל הטענות הכספיות כלפי המעסיק. האם לכתב ויתור יש תוקף? האם אכן העובד מנוע בעתיד להגיש תביעה? האם המעסיק רשאי להתנות תשלום זכויות בחתימה על כתב ויתור? זאת ועוד, הכל בכתבה הבאה.

מהו כתב ויתור?

זהו תצהיר בו העובד מצהיר כי קיבל לידו את כל התשלומים המגיעים לו בגין תקופת העסקתו אצל מעסיק הנוכחי ואין לו ולא יהיו טענות עתידיות כלפי המעסיק.

האם לכתב ויתור יש תוקף?

כן, אולם הוא צריך לעמוד בארבעת התנאים הבאים:

1. כתב ויתור צריך להיות ברור וחד משמעי.
2. המעסיק מחויב להסביר את תוכנו ולוודא כי העובד הבין על מה הוא חותם.
3. לכתב ויתור חייב להיות מצורף חשבון מפורט עם סכומים שישולמו לעובד עם החתימה.
4. כתב ויתור חייב להיות ללא פגמים.

במידה וכתב ויתור לא עומד באחד התנאים המפורטים לעיל ולאחר החתימה עליו, התעוררו חילוקי דעות שלא היו ידועים לעובד בעת החתימה על המסמך זה, לכתב ויתור לא יהיה תוקף.

האם המעסיק רשאי להתנות תשלומים שמגיעים לעובד בחתימה על כתב ויתור?

במידה ומדובר בכספים המגיעים לעובד מכוח החוק (משכורת, פנסיה חופשות וכד'), החוק אוסר על המעסיק להתנות תשלום כספים אלו בחתימה על כתב ויתור. אם מדובר בכספים שהמעסיק מוכן לשלם עקב ניהול משא ומתן, כגון פיצויים שלא מגיעים לעובד, במקרה כזה, המעסיק כן יכול לדרוש חתימה על כתב ויתור.
לסיכום, מומלץ בחום לפני חתימה על כתב ויתור לקרוא אותו היטב ולוודא כי הינכם מקבלים את כל הזכויותם המגיעים לכם לפי חוק. במידה וקשה לכם לבצע או להבין את החישוב שבוצע על ידי המעסיק, מומץ לפנות לעורך דין שיבדוק את כל הזכויותכם, לפני שאתם עלולים לוותר עליהם.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!