גמול שעות נוספות

פורסם : 02/02/2019

בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה, כל עבודה בשעות העוברות את את מכסת השעות ביום עבודה מלא או בשבוע עבודה מלא, נחשבות כהעסקה בשעות נוספות ומזכה את העובד בגמול. האם כל עובד יהיה זכאי לגמול שעות נוספות? האם ניתן לשלם שעות נוספות גלובלי? איך מחשבים גמול שעות נוספות? האם מעסיק רשאי להכריח לעבוד שעות נוספות? תשובות לשאלות אלה ועוד תוכלו למצוא בכתבה הבא.

איזה שעות מוגדרות כנוספות ואיך מחשבים את הגמול עבורן?

עובד שמועסק 5 ימים בשבוע יהיה זכאי במשך 4 ימים בשבוע לגמול שעות נוספות על כל שעה שמעבר ל-8 שעות ו-36 דקות בכל יום, נטו ללא הפסקה, ובמשך יום אחד בשבוע (היום המקוצר) על כל שעה שמעבר ל-7 שעות ו-36 דקות בכל יום , וכן עבור כל שעה מעבר ל-42 שעות עבודה רגילות שבועיות.

עובד העובד 6 ימים בשבוע, יהיה זכאי לגמול שעות נוספות על כל שעה שמעבר ל-8 שעות ביום עבודה רגיל, על כל שעה שמעבר ל- 7 שעות עבודה ביום שישי ועל כל שעה שמעבר ל-42 שעות שבועיות רגילות.

חשוב להדגיש כי קודם מחשבים מספר השעות שעבד העובד בכל יום, ורק לאחר מכן את מספר השעות שעבד במשך כל השבוע.

עבור שתי שעות הנוספות ראשונות התשלום יהיה 125% מהשכר המשולם, ועבור שעה שלישית נוספת והלאה התשלום יהיה 150% מהשכר המשולם.

עובד במשמרת לילה (6:00 – 22:00) זכאי לגמול שעות נוספות החל מהשעה השביעית.

האם כל העובדים זכאים לגמול עבור שעות נוספות?

החוק מונע שורה של תפקידים שאינם זכאים לגמול שעות נוספות. מדובר לרוב בעובדים בתפקידי הנהלה או עובדים בתפקידים הדורשים מידה מיוחדת של אמון אישי.

מאחר וקיימות תביעות רבון בהן מתעוררת מחלוקת האם אכן תפקיד העובד עונה על הגדרה של "תפקיד הנהלה" או " משרת אימון", קבע בית הדין חמישה מבחנים על פיהם נבחן תפקיד של העובד:

1. מיקום בהיררכיה הארגונית – מנהל הוא מנהל בכיר, שתפקידו כרוך בעבודה הדורשת שעות רבות.
  2. סמכות לקבוע מדיניות – תפקידו של העובד הוא תפקיד הנהלה רק אם הוא מעורב בהתווית מדיניות הנהלת החברה תוך שהוא מפעיל שיקול דעת עצמאי בלבד.
  3. שכר ותאי עבודה – עובד בתפקיד הנהלה נהנה משכר גבוה ומתנאים נלווים מיוחדים ביחס לעובדים אחרים.
  4. טיבו של התפקיד – מדובר על תפקיד הדורש מהעובד לעבוד בשעות עבודה לא שגרתיות או בלא מסגרת קבועה של שעות עבודה.
  5. מידה מיוחדת של אימון אישי -  מדובר בעובד בכיר, בעל אחריות מיוחדת, המקבל שכר גבוה התואם את האימון האישי המיוחד לו הוא זכה. הוא חשוף למידע רגיש בחברה, הוא בעל אחריות מיוחדת ואפשרות להחליט באופן עצמאי.

במידה ותפקידו של העובד לא עומד במבחנים אלו, הוא לא נחשב לעובד ב"תפקיד הנהלה" או " משרת אימון" אשר מונעים ממנו לקבל גמול שעות נוספות עבור עבודתו.

האם המעסיק רשאי לשלם שעות נוספות באופן גלובלי?

למרות כי הסידור של תשלום שעות נוספות באופן גלובלי לא הוכר בחוק, בתי הדין לעבודה הכירו את ההסדר כליגיטימי ובתנאי כי:

1. קיימת הסכמה ברורה מצד העובד להסדר תשלום.
  2. תשלום הינו הוגן וסביר לאור היקף כמות שעות עבודה נוספות הנדרשות המעובד.
  3. המעסיק מנהל מעקב שעותוספות שהעובד עבד בפועל.
  4. קיימת הפרדה ברורה בתלוש השכר בין שכר היסוד לבין גמול השעות הנוספות הגלובלי.
  5. כל אחד מהסכומים הנפרדים צריך לעמוד באופו עצמאי בדרישותיו של החוק.

לסיכום, כמעט כל העובדים זכאים לגמול שעות נוספות. אם התפקיד שלכם הוגדר כ"תפקיד הנהלה" או "משרת אימון", זה לא אומר כי באופן אוטומתי אינכם זכאים לגמול שעות נוספות, ויש צורך לבדוק לעומק האם אכן מדובר בתפקיד זה או למעשה רק בהגדרה בלבד.

אם אתם עובדים מעבר למכסת שעות רגילות, מומץ באופן קבוע בסוף חודש לבדוק כי הניכם מתוגמלים בהתאם לחוק עבור שעות נוספות. אם קיים חשש כי המעסיק לא משלם את כל השעות כנדרש, תפנו אלינו ונשמח לבדוק זאת עבורכם ולדרוש את התשלום המגיעה לכם.