זכויות העובד בתקופת ניסיון בעבודה

מאת : עו"ד אנה מירו
פורסם : 28/02/2017

כיום, במקומות עבודה רבים נהוג לקצוב לעובד תקופת ניסיון. מדובר על עבודה של זמן מוקצב, בו המעסיק בוחן את מידת ההתאמה של עובד. מצד שני, זו הזדמנות טובה לעובד לבדוק אם הוא באמת מתאים למשרה. מה כוללת תקופת ניסיון, כמה תרוויחו בתקופה זו ועוד, הכל בכתבה הבאה.

כיום, במקומות עבודה רבים נהוג לקצוב לעובד תקופת ניסיון. מדובר על עבודה של זמן מוקצב, בו המעסיק בוחן את מידת ההתאמה של עובד. מצד שני, זו הזדמנות טובה לעובד לבדוק אם הוא באמת מתאים למשרה. מה כוללת תקופת ניסיון, כמה תרוויחו בתקופה זו ועוד, הכל בכתבה הבא.
1.    מהי תקופת ניסיון? תקופת ניסיון בעבודה זהו הסדר חוקי שקיים בחוק, הסכם קיבוצי או הסכם עבודה אישי. המעסיק רשאי להתנות את השתלבות במקום עבודה בתקופת ניסיון, בה הוא יבחן את התאמת העובד וכישוריו. במקרים רבים, במשך אותו זמן ראשוני העובד לא מקבל את אותם מלוא התנאים להם זכאים עובדים מן השורה אצל אותו מעסיק.

2.    משך תקופת ניסיון – משך התקופה מתשנה מהסכם להסכם ותלוי בתפקידו של עובד. בדרך כלל מדובר בפרק זמן הנע בין חודש לשנתיים.

3.    שכר ותנאים סוציאליים – שכר שמשולם לעובד בתקופה זו עלול להיות נמוך יותר מהשכר לאחר מעבר למשרה קבוע. יחד עם זאת, המעסיק אינו רשאי לשלם פחות משכר מינימום, גם אם בפועל העובד הסכים, הסכמה זו אינה תקפה.

לגבי זכויות סוציאליות, בהתאם לחוק חלק מן הזכויות משולמות לאחר 3 חודשי עבודה, כגון: דמי חגים, הפרשות פנסיוניות, במידה ולעובד קופת פנסיה פעילה, המעסיק מחויב להפריש את הפרשות פנסיוניות לאחר השלמת 3 חודשי עבודה, רטרואקטיבי. אם לעובד לא היתה מקודם קופת פנסיה או שלקופת הפנסיה לא בוצעו הפרשות במשך יותר מחמישה חודשים, אז המעסיק מחויב להפריש את הפרשות פנסיוניות לאחר השלמת 6 חודשי עבודה.

בעניין דמי מחלה וחופשה שנתית, מדובר על זכויות שמגיעות לעובד מיומו הראשון בעבודה, גם אם הוא נמצא בתקופת ניסיון. המעסיק אינו רשאי לשלול זכויות אלו.

זאת ועוד, במידה ובסופו של תקופה העובד מועבר למשרה קבוע, תקופת הניסיון היא חלק מן הוותק של העובד באותו מקום עבודה.

4.    פיטורים והתפטרות – מאחר ומטרת תקופת הניסיון היא בעיקרה לאפשר למעסיק לבחון את התאמתו של עובד לתפקיד, החוק מאפשר ביתר קלות לפטר עובד בתקופה זו. די בסיבה של אי התאמה לתפקיד אשר לשם ביצוע נשכר העובד. יחד עם זאת, הן העובד והן המעסיק שמודיעים על רצון סיום יחסי עבודה, מחויבים לתת הודעה מוקדמת לפי החוק.

אם תקופת הניסיון של העובד היתה פחות משנה, פיטוריו במהלך תקופה זו לא יזכו אותו בפיצויי פיטורים. שכן, בהתאם לחוק פיצויי פיטורים, פיצויי פיטורים צגיעים לעובד שופט לאחר שהשלים שנת עבודה ראשונה.

לא קיבלתם שכר בתקופת הניסיון? תפנו אלינו, לקביעת פגישה.

אהבתם את הכתבה? שיתפו עם החברים!